Tråd: Hijab
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-17, 09:41   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Jeg synes diskusjonen om hijab er en konstruert problemstilling laget for å gjøre skillet mellom "oss" og "dem" tydeligere, og tvinge folk til å ta et standpunkt der de tidligere ikke har hatt noen sterke meninger, om en problemstilling de ikke tidligere har sett på som et problem.

For meg er hijab en ikkesak, rett og slett. Det har jo ikke noe med meg å gjøre. Det er noe folk har på hodet hvis de vil, og lar være å ha på hodet hvis de ikke vil. Om det skal være lov å bruke i ulike yrker mener jeg må være opp til den enkelte arbeidsplassen å vurdere, når de vurderer kleskode generelt, det har ingenting i lovverket å gjøre. Det er vel mest aktuelt der man har uniform, ellers vil det jo ha liten praktisk betydning.

En norsk mann bærer vanligvis heller ikke bikinioverdel på stranda. Han kan fint gå med bar overkropp, mens kvinner må dekke seg til. Vi måtte det ikke på åttitallet, men nå må vi det, også små jenter. Hvorfor velger vi ikke å sole oss toppless? Hvor selvvalgt har det vært for ungjenter de siste ti årene å ha langt hår? Jo da, det har sikkert vært en og annen 12 eller 16 år gammel jente med kort hår (snakker ikke om skulderlangt, eller rett av i nakken, men pinnekort, slik vi hadde på 70- og 80-tallet), men det krever mot. Hvor selvvalgt er det at jeg tar på meg mascara hver morgen før jeg går på jobb? Mannen min tar aldri på mascara. Jeg synes det er mer interessant å se hvilke strukturer som ligger bak våre egne valg, og hvor reelle de er, framfor å diskutere valgene andre tar innenfor sine grupper, som jeg selv ikke er en del av.

Men våre egne "selvvalgte" tvangstrøyer blir ikke diskutert på samme måte, vi er så vant med dem, og de er så naturlige for oss, at vi tror vi har valgt det selv, og vi ser det ikke. Så det kreves kanskje at det kommer noen utenfra og diskuterer hvorvidt det er kvinneundertrykkende med sko som klemmer tærne sammen på en ubehagelig måte foran, mens en søyle under hælen gjør at man går konstant på tå og ikke har muligheten til å løpe, og om slike kvinneundertrykkende (og faktisk helseskadelige) sko derfor bør forbys. Mange kvinner velger å ikke bruke slike sko, men det er fortsatt mange som bruker dem, og som sier at de har valgt det selv og ikke blitt presset til det. Men man ser aldri menn bruke disse skoene.

Men det er ikke like interessant, for en slik diskusjon tvinger ingen til å ta stilling til en bestemt folkegruppe som noen ikke liker. Flesteparten av dem som ikke tåler å se en hijab er nemlig ikke opptatt av kvinners rettigheter i det hele tatt. De er opptatt av at muslimer skal slutte å vise at de er muslimer, eller helst slutte å være muslimer. De skal være som oss.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 14-09-17 kl 10:47.
My er ikke aktiv   Svar med sitat