Tråd: Hijab
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-17, 09:15   #2
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hijab

Det er jo ganske velkjent at diskusjonen går på hva kvinner og jenter skal eller ikke skal kle seg i. Historien bak hijab, det at menn går bananas om de ser kvinnelig hår og må beskyttes mot slike fristelser, er i prinsippet ganske likt diskusjonenbak miniskjørt og bare mager, de stakkars, svake mennene takler ikke å se slikt uten å bli voldtektsforbrytere. Det jeg aldri har forstått er hvorfor kvinner må dekke seg til, mens menn, som tydeligvis ikke har selvkontroll, får gå fritt. Disclaimer: Jeg innbiller meg at menn flest fint takler bar kvinnehud uten å oppføre seg som idioter.

Problemet, slik jeg ser det, er at hver enkelt kvinne mener at valget om å bruke hijab/burka/niqab, skifte av etternavn eller jobbe deltid, er et helt selvstendig for dem, noe det sikkert er, men det gjør det også ofte vanskelig å diskutere systematikken bak valgene. Dårlig formulert dette her.

Kvinner må få selv velge hvordan de vil kle seg med en begrensning mener jeg: Alle mennesker skal vise ansikt i vanlige, offentlige situasjoner. Det å velge selv hvordan man kler seg, skal ikke være til hinder for at andre skal kunne diskutere hvilke mekanismer som ligger bak valgene. Og for den saks skyld om valgene er så selvstendige som man selv gjerne vil tro.

Æsj, jeg sliter med å få skrevet tankene mine rundt dette og har sikkert laget et innlegg som kan misforstås i alle retninger.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat