Vis enkelt innlegg
Gammel 06-01-20, 15:10   #35
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å fryse mat to ganger

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, jeg praktiserer alltid kun 3 dager fra opptining, uavhengig av dato på pakken (men nå har det vel aldri hendt at jeg har både fryst ned og tatt opp noe fra fryser innen opprinnelig dato har gått ut).

Nei, det var jo ment som et hypotetisk eksempel for å illustrere det som i mine øyne er en logisk brist. Jeg har alltid tenkt at ved å senke temperaturen forlenger man holdbarhetstiden. Men dersom selve fryseprosessen gjør noe med produktet slik at grunnlaget for bakterievekst blir bedre stiller jo saken seg litt annerledes, men det er uklart hvor annerledes. Da tenker jeg at informasjon rundt dette fra de rette myndigheter i seg selv er viktigere informasjon enn en gammel regel om at mat ikke skal fryses to ganger.

(Dette med toksiner i kokt pasta og ris er det jo faktisk mange som ikke kjenner til, og slikt dekkes ikke av de vanlige "husmorreglene".)

Edit: Nesten på slutten av denne artikkelen står det det at gjort på riktig måte er det uproblematisk å fryse ned på nytt: https://www.theglobeandmail.com/life...ticle15261778/


Sist redigert av banana : 06-01-20 kl 15:20.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat