Vis enkelt innlegg
Gammel 21-10-20, 14:22   #608
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.860
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Dette er ingen rant, med siden vi er inne på språk: Når kom «Østfold L-en» inn i sentrale østland sin dialekt? På NRKs dubbinger i barneprogram er det barn som uttaler L-en slik, uten å ha resten av Østfoldsdialekten. Har også overhørt dette hos barn generelt.

Veit ikke når det slo rot, men det har i alle fall vært slik i hele levetida til mine unger (14 år). Det er en l-lyd som ofte refereres til som "tynn l". Den finnes i sentrale østlandsdialekter fra før også, men andre steder i ordene. Morsom artikkel i Dagsavisen:

https://www.dagsavisen.no/reportasje...old-l-1.721329

Som den dårlige mor jeg er, har jeg ignorert alt snakk om "naturlig språkutvikling" og systematisk plukket bort alle tilløp til både Østfold-l, "skjole"-uttale og "de" i objektsform hos begge mine. Det er snålt å høre 15-åringer rope "kom igjen, Malin" på fotballbanen - med en helt ny "l" i navnet. Ingen snakka sånn på Romerike da jeg vokste opp på 70- og 80-tallet, slik jeg husker det. Tør ikke gjette på når dette starta.

Fra Aftenposten:

https://www.aftenposten.no/osloby/i/...rer-seg-i-oslo

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv