Vis enkelt innlegg
Gammel 25-10-19, 11:04   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Er det innafor å spørre vegetarianere hva de spiser?

Hvorfor skulle det være å tråkke noen på tærne?

Jeg har en venninne som kaller seg vegetarianer, og det er hun stort sett, og det begrepet er enkelt og greit og etablert, alle forstår det. Men jeg vet hun smaker litt sjømat og fisk av og til. Men hvis hun begynner å kalle seg pescetarianer så blir det mer komplisert, folk har ikke nødvendigvis et forhold til begrepet, og det blir mer spørsmål, og hun spiser ikke veldig mye fisk heller. Hun er selvsagt klar over hva begrepet egentlig betyr, og at hvis hun spiser fisk så er hun ikke egentlig innafor definisjonen. Men hun sier det for enkelhets skyld, for å slippe så mange forklaringer. Hvis en eller annen besserwisser skulle begynne å forklare henne hva begrepet egentlig betyr, og at hun ikke er skikkelig vegetarianer når de ser henne ta litt fisk, så synes jeg derimot det blir litt uhøflig.

En annen venninne som er muslim sier også at hun er vegetarianer. Jeg vet at også hun av og til spiser fisk, og muligens litt kjøtt også, jeg tror hun sier hun er vegetarianer for å slippe å forsikre seg om at kjøttet hun får servert er halal. Får hun vegetarmat er hun på den sikre siden. Men spør du om hun kan spise fisk så sier hun ja, selv om hun har gitt beskjed om at hun er vegetarianer. Jeg kjenner vegetarianere som insisterer på at vegetarmaten må plasseres langt unna kjøttmaten, slik at man ikke risikerer at samme redskap brukes til begge deler, og jeg kjenner vegetarianere som bare pirker pepperonien av pizzaen og spiser resten uten problemer. Folk praktiserer så forskjellig, og hva det egentlig, per definisjon heter, er ikke alltid sammenfallende med hva folk gjør og sier i det daglige.

Ellers er de fleste jeg kjenner som sier de er vegetarianere faktisk vegetarianere, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være verre å spørre om de spiser egg eller sjømat enn det er å spørre en melkeallergiker om laktosefritt går greit. Ja, jeg vet at det er forskjell på melkeallergi og laktoseintoleranse, men begrepene brukes litt om hverandre, og "tåler ikke melk" kan også bli sagt om en som er laktoseintolerant. Derfor må det være greit å spørre.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 25-10-19 kl 13:18.
My er ikke aktiv   Svar med sitat