Vis enkelt innlegg
Gammel 02-06-13, 21:21   #53
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva som er best av digre multinasjonale selskaper som riktignok ansetter noen, men sørger for at lokale cafeer, hotell og butikker går dukken eller at de familieeide butikkene, cafeene og hotellene overlever, mener du?

Altså, jeg skjønner at man ikke greier å være miljøvennlig (i ordets bredeste forstand) på alt, og reise for å oppleve lokale miljøer er et av mine hjertebarn, så takk til både Apan og Katta som har forsøkt å forklare. Jeg greier nok ikke ha det bredeste og mest forståelsesfulle perspektivet på akkurat dette. Jeg skal ikke påstå at jeg skjønner noe mer heller, men jeg spør ikke for å være frekk altså. Jeg syns bare det er så skrekkelig trist at man ikke bryr seg mer om verden rundt seg, og å bli kjent med andre kultururer, mennesker og miljøer.

Jeg tror du må ha tro på at folk ikke er så endimensjonale. Jeg ønsker også å besøke ulike kulturer og lokalsamfunn. Men jeg er i en fase av livet nå hvor det blir lite opplevelse og mye slit med den type ferie som jeg egentlig liker. Når avslapning og sol er hovedformålet med ferien kan det gjerne være så enkelt som mulig. Det betyr ikke at jeg alltid vil velge sånn. Jeg sliter litt med å se at det er bare negativt for lokalsamfunnet også, for slike store anlegg ligger ofte såpass i ingenmannsland at det strengt tatt ikke er noe særlig til lokalmiljø å utkonkurrere.

Det er jo de som ikke for sitt bare liv kan se at man kan forsvare å fly til fjernere strøk bare for å oppleve noe heller. Når man ikke skal noe nyttig der er det jo strengt tatt ren egoisme som gjør at man bidrar til økt luftfart og større utslipp. I globalt perspektiv er ikke det noe heldig valg heller. For meg blir det noe av samme typen argumentasjon. Man har et ønske om en bestemt type opplevelse, man ser at valget man gjør ikke er ideelt i global sammenheng, men man vurderer sitt eget behov dithen at det ikke er noe alternativ å velge annerledes. Backpakckerturisme er også noe som strengt tatt ikke legger igjen stort til lokalbefolkningen selv om det i hvertfall før ble regnet som bedre enn annen turisme av mange.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat