Vis enkelt innlegg
Gammel 19-02-21, 13:12   #53
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Det eg reagerer mest på i denne saka er håndteringa av DNA-beviset. Både på pressekonferanser på den tida drapet skjedde og under rettsaka var beskjeden frå polititet/påtalemyndighetene at dei satt på DNA-bevis som knytta Viggo Kristiansen til åstedet. Men det viser seg jo at dette ikkje var sant. Det einaste dei veit sikkert er at det er DNA frå ein anna mann enn Jan Helge Andersen.

Avhøra der Jan Helge Andersen endte oppe med å peike ut Viggo Kristiansen er også kritikkverdige. Han blei eigentlig servert ei anledning til å legge hovedansvaret over på ein anna.

I og med at desse to bevisa var såpass sentrale under rettsaka syns eg det er riktig at saka blir tatt opp igjen. Men eg er ikkje 100% overbevist om at Viggo Kristiansen er uskyldig.

Jeg har sett dokumentaren 2 ganger, for jeg er usikker på om jeg faktisk hørte det jeg hørte 1. runde. Og jeg er rystet over hvordan etterforskningen ble utført, og hva som var lagt til grunn for domfellelsen av Kristiansen. For hvis de vinner igjennom med de påstandene har vi tidenes justismord gående.

Dokumentaren er selvfølgelig ensidig, den er "bestilt" av Kristiansen-leiren, men samtidig så er det uavhengige kontrollenheter her som uttaler seg - og de taler for Kristiansen sin sak.

Det er absolutt rett at saken skal gjenopptas igjen.

Ting som taler for Kristiansen er:
- Sentrale vitner som kun har observert Andersen i Baneheia er ikke tatt med i rettsaken.

- Telefonen til Kristiansen har ikke befunnet seg i området i det aktuelle tidsrom. Det er sendt flere sms fra andre baser i tidsrommet.

- DNA analysen med markørene som er lagt til grunn, omfatter ca 50% av norges mannlige befolkning. DNA analysene på Andersen peker rett på han, men aldri funnet noen DNA som peker rett på Kristiansen.

- Kripos sin analyse hvor det fremkommer at det er sannsynlig at det kun er en gjerningsperson. Rettsmedisinerne påpeker at knivstikkene som er påført jentene er tilnærmet identiske, så det antas at det er samme person som har utført stikkene.

- Avhørsmetodene til Andersen og endrede svar flere ganger under avhør og i rettsaken.



Kristiansen har aldri nektet for overgrep eller straffbare handlinger han tidligere har gjort. Han har alltid hevdet uskyld i Baneheia saken. Han skal dømmes for de straffbare handlinger han har gjort, men ikke for de han ikke har gjort. Samlet vil ikke de straffbare handlingene han gjorde før Baneheia tilsi 21 års forvaring.

Grunnen til at han ikke blir sluppet ut er fordi han nekter straffeskyld i Baneheia, og således ikke "lært" noe av disse 21 årene og kan derfor bli sittende til evig tid.

Det jeg lurer på er om Andresen har lært... Han lever lykkelig under kode 7.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat