Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-23, 18:41   #12
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.539
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk hundeavl

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg vil forresten nyansere litt, Floksa. Ja, vi har mange hunderaser, og det handler ikke alltid bare om bruk. Men det handler ikke alltid bare om utseende heller. Noe er kulturarv. Derfor mener jeg at det er verd å forsøke å redde lundehund fra utryddelse, selv om den per nå er sterkt innavlet. Om det er mulig å kryssavle slik at sykdomsrisikoen tynnes ut og etterhvert kan avles ut, har lundehunden en verdi også som kulturarv. Selv om den altså er helt ubrukelig (til annet enn å holde flyplassen ett eller annet sted fri for måseegg), og selv ikke kunne brydd seg mindre om hvor mange tær den har.

Og grunnen til at den er neste utryddet er vel fordi vi sjuke mennesker ikke synes den er søt nok, så den har ikke noe stort potensielt marked. Da blir det få individer. Og da kan man jo bruke kunnskapen om avl på en positiv måte, velge andre raser å krysse med for å få opp den genetiske variasjonen (noe de vel også har gjort). Jeg synes lundehunden er en flott hund. Men det er ingen tragedie om den dør ut. Det er i likhet med alle andre raser en hund konstruert for å dekke et behov. Å beholde en rase med for liten genpool slik at man får innavlsproblematikk er etisk problematisk. Da må det løses slik man har gjort, ved å tilføre nye gener eller ved å la rasen dø ut. Man løser det IKKE med å fortsette innavl.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat