Sv: Bøker lest i 2018
1. Margaret Atwood: Alias Grace
Man kan alltid stole på Margaret Atwood. Veldig, veldig smart skrevet om sannhet og hukommelse i en gammel (ekte) mordsak. Og nydelig og sviende feministisk om Grace Marks som blir sett og behandlet som et helt fiktivt vesen av stadig nye menn med selvsentrert fantasi. Hvorfor skal hun fortelle noen sannheten? Hvorfor skal hun vise noen hvem hun er?
2. Connie Willis: Blackout
Jeg kom i andreverdenskrighumør, så da måtte jeg hente fram denne igjen. Nå er det sånn at etter at jeg leste Life After Life, blekner alle andre framstillinger av London under krigen litt, men jeg elsker fortsatt Oxford-tidsreiseuniverset, og synes fortsatt det er mye morsomt og tidvis gripende her.
__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)
“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
|