Vis enkelt innlegg
Gammel 23-10-18, 19:51   #163
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Vi har også feiret hjemme hos oss selv hvert år siden de to minste var 3 år. Da sa vi fra til foreldrene våre at nå fikk de heller komme til oss, fordi det var enklere for dem å reise med bare to voksne, enn for oss med tre små (biltur på hhv 4 og 6 timer til mamma og svigers), og fordi vi ønsket å lage vår egen jul med våre tradisjoner. Det var både akseptert og forventet, så ingen sa noe på det. De fleste årene har vi hatt noen her, enten svigerforeldrene mine, mamma og stefaren min, eller pappaen min (og min stemor, da hun levde). I fjor var det bare oss fem, og det var også veldig fint og koselig.

Vi har som regel reist til svigerforeldrene mine i løpet av romjula, og først var det ønsket at vi skulle ha en "ekstra julaften" der, hvor vi åpnet gaver til/fra de som bor der, det vil si svigerforeldrene mine, mannens søster med mann og tre barn, og barnas oldemor, og noen venner og andre slektninger av mannen. Etter to år med dette sa jeg fra at jeg ikke ønsket å gjøre det slik, jeg vil ha alle gavene hit og åpne dem på julaften, og ha kun en julaften. Av flere grunner, blant annet at min familie ikke er så stor, så det ble litt lite gaver på den ekte julaften. Jeg vil at det skal ligge MASSE pakker under juletreet. I tillegg handlet det om hvordan denne "ekstra julaften" forløp, full kollisjon mellom tradisjoner og forventninger (vi kledde oss i finstasen, og praktiserer høytidelig pakkeåpning der en og en åpner mens alle ser på, kortet leses høyt etc. Søskenbarna kom i superundertøy, gavene ble delt ut i hver sin haug til alle på en gang, papir revet av i en fei, og ting slengt til side uten at noen så hvem som fikk hva, foreldrene hadde null oversikt over hva ungene hadde fått fra de forskjellige, hyl, skrik og et salig kaos). Svigermor ble først skuffet og fornærmet da jeg sa at jeg ikke ville ha dette systemet, men etter å ha tenkt seg om godtok hun det, og det har aldri vært diskusjoner om det siden heller, så jeg er glad jeg sa ifra. Etter hvert har det også blitt naturlig siden barnas yngste kusine har bursdag tredje juledag, den dagen vi bruker å komme. Da er det litt viktig at det er hun som skal få være midtpunkt, og at det bare er hun som skal få gaver, ikke alle sammen. Svogeren min (han som er gift med mannens søster) har sin gamle mor her i byen, så han er alltid oppover rett før jul og henter henne, og da får han levert alle pakkene til oss samtidig, og får med seg pakker herfra. Så vi trenger uansett ikke å sende noe i posten. Nå er jeg helt fornøyd med hvordan vi feirer, det er null stress, og jeg gleder meg alltid til jul, enten vi får besøk eller det bare er oss. Og godt å slippe å måtte ta kjipe diskusjoner hvert år.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 23-10-18 kl 20:13.
My er ikke aktiv   Svar med sitat