Vis enkelt innlegg
Gammel 19-11-10, 14:24   #9
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Kan dere si litt om hva konsekvensene er av den nye ordningen?

En av konsekvensene er at alle de som tidligere mottok rehabiliteringspenger, attføring eller midlertidig uføretrygd blir behandlet på samme måte friske og arbeidsføre. Dvs. meldekort annenhver uke, harde sanksjoner hvis man skulle levere meldekortet for sent osv. Det er mye mer detaljerte krav, noe som for f.eks kronisk og/eller alvorlig syke kan være en stor belastning. Energi som er tiltrengt tilfriskning eller rehabilitering blir brukt på masse NAV-surr. Et eksempel jeg hørte om var en kvinne som søkte om fritak fra å innlevere meldekort, fordi hun var alvorlig syk (dødelig). Hun fikk fritak fra å sende meldekort, men måtte i stedenfor møte opp personlig på NAV annenhver uke. Hurra lizzom. En annen jeg kjenner til leverte meldekort til rett tid (dokumenterbart), men NAV mente at det ble levert for sent. Vedkommede fikk derfor ikke utbetalt stønad i det hele tatt. Da avgjørelsen ble påklaget fikk vedkommede til svar at det var 6 måneders behandlingstid på klagen. For mange vil noe slikt medføre en økonomisk krise. Hvor er rettssikkerheten?

Jeg er for tett oppfølging fra NAV sin side, med særlig fokus på tettere oppfølging av de brukerne hvor man ser håp om bedring. (Hva f%&# tjener det samfunnet at en dødssyk person må sende inn meldekort?!?) Jeg synes at ressursene bør brukes med personlig oppfølging og tiltak, ikke automatiserte kontrolltiltak a la meldekort som uansett er enkeltpenkelt å svindle. Jeg vet om tilfeller hvor de man har vært i kontakt med NAV i rundt tre år (sykemelding/rehab.penger/AAP) uten en eneste personlig oppfølgingssamtale med etaten! Energien som brukes på å følge opp meldekortsystemet for kronisk og alvorlig syke burde heller bli brukt til personlig oppfølging, med fokus på de med størst arbeidsevnepotensiale. Det er nå min mening.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat