Vis enkelt innlegg
Gammel 11-08-19, 23:13   #42
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 910
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?

Veldig interessant tråd. Sånn jeg ser det så er fokuset delvis avsporet og sammensauset, all den tid at færre plastsugerør og -poser ikke vil berge oss unna global oppvarming, men tiltak mot global oppvarming er et komplekst bilde og de siste rapportene fra IPCC tyder vel på at vi innen kortere tid enn vi liker å tenke på både må få på plass de store politisk styrte endringene i form av mindre forbruk av fossile brennstoff og de mer personlige endringene som å forbruke mindre og reise mindre.

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Så vidt jeg vet, så er testsenteret bygget og i bruk. Usikker på om det er konstant operativt.
Selve fangst- og lagringsprosjektet (andre halvdel av månelandingen) ble avsluttet rett før en viktig beslutningsmilepæl av daværende olje- og energiminister Ola Borten Moe i 2013. Om noe av forskningen og resultatene er brukt videre vet jeg ikke. Jeg håper det.

Kan glede deg med at testsenteret er kontinuerlig operativt og at forskningen stadig går videre. Noe av det danner grunnlaget for det norske fullskalaprosjektet (Northern Lights), der Norcem, Fortum Varme, Equinor, Total, Shell m.flere man jobber med å prosjektere hvordan CO2 fanget fra Klemetsrud og Brevik kan skipes og deretter injiseres for permanent lagring i reservoar offshore via rørledning fra et anlegg på Vestlandet. Dersom dette blir fullført vil teknologien for karbonfangst og lagring og forhåpentligvis investeringsviljen for det samme komme mye lenger.

Her behøves det store investeringer fra myndighetene, så det blir spennende å se om det lykkes.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.

Sist redigert av Anikka : 11-08-19 kl 23:25.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat