Vis enkelt innlegg
Gammel 04-05-07, 11:48   #39
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

MokkMokk -sånn er svigermor også Hun bruker selvkomponerte forkortelser som jeg stort sett ikke forstår et kvidder av.

Ang dysleksi, så tror jeg det var en motediagnose en periode på 80-tallet. I dag tror jeg mange bruker den fordi de ikke gidder å lære seg rettskrivningsregler. Dysleksi kommer i mange varianter, men felles er at man har spesifikke skrivevansker, som følger spesielle mønstre. Det å skrive mye feil og ha mange dårlige setninger, er stort sett kun snakk om manglende lese- og skrivetrening. Samboeren min fikk beskjed om at han hadde dysleksi på ungdomsskolen, men det har han garantert ikke. Det han manglet, var god opplæring og mye trening.

Jeg er også norsklærer, og jeg er nok yrkesskadet. Jeg irriterer meg grønn over orddelingsfeil, "roping" og en million spørsmålstegn og utropstegn. Spesielt i overskrifter. For eksempel ser overskiften "HJELP MEG!!!!!!!!!!!!!!!!" ut som om det dreier seg om noe mer alvorlige dilemmaer enn om man skal bruke blå eller svart bukse på jobb i dag (eksempel fra i dag fra et forum).

Likevel synes jeg at forumverdenen bør ha stor takhøyde for skrivefeil og mindre gode formuleringer. De fungerer jo stort sett som "prateforum", der man skriver kjapt, mye og uten å lese korrektur. De blir som skriftlige samtaler, og da bør man ha en høy toleransgrense for feilformuleringer, mener jeg. Selv gidder jeg ikke lese korrektur på innlegg i tråder, men ville selvsagt sørget for å skrive godt og sammenhengende hvis jeg f.eks skulle skrive et innlegg i en avis. Når det er sagt, må jeg jo innrømme at jeg foretrekker gode innlegg også på forum.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat