Vis enkelt innlegg
Gammel 12-05-19, 10:35   #47
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Vi har ikke hatt alkoholservering i konfirmasjonene våre. En faktor var at vi hadde en alkoholiker i nær familie, men jeg syns uansett det er fint at feiringer også kan være alkoholfri. Må innrømme at «de må jo få lov å kose seg»-argumentet over her, bare økte min holdning der. Jeg er overhodet ikke redd for at barn er tilstede når folk drikker vin og øl i siviliserte mengder. Jeg har opplevd mye fælt alkoholrelatert i barndommen, veldig langt unna at voksne blir litt annerledes i stemmen eller ler litt mer.

Det å ikke ha vin i konfirmasjon handler for min del ikke om at hovedpersonen skal kunne spise og drikke alt som serveres. Men nettopp at ungdommen er i en alder der det er fint å vise at en ikke alltid MÅ ha alkohol for å ha en hyggelig fest.

Det var ikke ment som et argument, det var bare et eksempel på ulike holdninger til dette. Den konfirmanten jeg siterte var bare vant med at når de spiste ekstra god mat så likte de voksne å drikke vin til, og hun så ikke hvorfor de ikke skulle kunne gjøre det i hennes konfirmasjon. For henne var vel det viktigste at alle skulle få det beste de visste, og hvis det de voksne likte best å drikke var vin, så skulle de få det. Tror ikke de slo henne at hun skulle være mindre i fokus (akkurat den sammenhengen må jeg innrømme at jeg har problemer med å se selv ), eller at de voksne ikke greide å kose seg uten.

Andre kan se annerledes på det, fordi familien eller ungdommen selv har en helt annen holdning til alkohol, annet forhold til hva en konfirmasjonsmiddag skal være, eller rett og slett ikke tenke over det, fordi de ikke har tradisjon for å drikke alkoholholdige drikker til mat (kjenner faktisk folk som ikke ser poenget med å drikke alkohol hvis de ikke skal feste og bli fulle … ), på samme måte som jeg ikke hadde kommet på å sette fram melk. Derfor må det bare bli opp til hver enkelt familie. Jeg har litt samme forhold til det som Hyacinth, det er bare en drikk, på linje med andre drikker, og alkoholinnhold har mindre betydning. Så for meg blir det omtrent like relevant å spørre om folk valgte å servere cola i konfirmasjonen, og hva som var argumentene for og imot. For meg er det ikke viktig, rett og slett.

Når det gjelder dette synes jeg det er greit at konfirmanten får være med på å bestemme selv. Hvis konfirmanten ønsker å servere vin for at det skal være ekstra stas for de voksne, og det er innenfor økonomiske rammer og ingen alkoholproblemer i familien, så ser jeg ikke hvorfor foreldrene skal bestemme noe annet, fordi konfirmanten skal være i fokus, eller skal kunne forsyne seg av alt.

Jeg er ellers enig i at man bør kunne kose seg uten alkohol. Uten kake også, for den saks skyld.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 12-05-19 kl 10:53.
My er aktiv nå   Svar med sitat