Vis enkelt innlegg
Gammel 18-08-20, 12:09   #10
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.265
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fritt skolevalg i grunnskolen

Jeg mener absolutt at fritt skolevalg er essensielt, spesielt for de uheldige som kommer i kulturelt mindretall på sin skole. Det er ikke greit å tvinge barn til å aldri kunne feire fødselsdagen sin med venner, eller at skolevenner ikke får komme hjem til deg. Det er ganske stor andel minoritetsforeldre som ikke ønsker at barna deres skal ødelegges av kontakt med norske barn og familiene deres, og de norske barna vil kunne bli svært ensomme.

På vår barneskole var andelen innvandrere ca 30% i snitt, og i noen årstrinn er nok andelen enda høyere. På min eldste sønns trinn var det 56 elever med over 40 nasjonaliteter. På min yngste sønns trinn var det betydelig færre nasjonaliteter, ikke mer enn 20. Denne skolen har svært lang tradisjon for høy andel innvandrere, og håndterer dette på en god måte med gruppeinndeling.

Det er likevel ikke til å komme fra at elever fra møblerte hjem med godt utdannende middelklasse foreldre, har et ganske annet støtteapparat rundt seg både materielt og faglig enn den nyankomne familien med 10 barn i en 3-roms fra krigsområder. Skolen løser den materielle siden på en god måte, og legger alle sosiale arrangementer i gåavstand sånn at det verken koster penger eller krever bil for å delta. Skolen har også mindre grupper enn den hvite naboskolen, og de brukes til differensiert undervisning. De har startet et stort prosjekt på begrepsbruk, som virkelig kommer de som har et annet morsmål til gode, samtidig som de som har lært begreper hjemme, ikke blir tvunget til å følge undervisning på lavt nivå.

Det som dessverre har blitt politisk bestemt i de senere år, er å endre skolekretsen, slik at barna fra de ressurssterke eneboligområdene blir flyttet til annen skole, samtidig som de kommunale blokkene som fortsatt inngår i skolekretsen har endret seg fra ung-bo til å stort sett huse flyktningbarn med kort botid i svært barnerike familier. Denne skolen kan derfor komme til å oppleve flukt av elever om andel minoritetsbarn med manglende norsk kunnskaper skulle øke over 60-70 %. Den neste barneskolen har en helt annen elevgruppe, her er sikkert 95% hvite norske middelklassebarn. Noe som merkes spesielt godt når disse to skolene kommer sammen på ungdomsskolen. Foreldrene der skjønner det ikke når noen av oss er opptatt av at sosiale sammenkomster skal være gratis og i nærområdet, slik at alle barna kan delta. Avstanden fra de kommunale blokkene til disse 2 skolene er lik, og barna der burde vært fordelt på de 2 skolene for å jevne ut effekten.

Jeg mener det ville vært helt feil å tvinge mine barn å gå på denne skolen dersom andelen barn som foreldrene ikke ønsker skal integreres hadde vært høyere enn 50%. Resultatet ville blitt at vi måtte flytte til en annen skolekrets.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat