Vis enkelt innlegg
Gammel 23-02-22, 22:18   #79
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fersk elbileier

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Ny elbleier melder seg! Trenger jeg ladebrikke fra NAF når jeg har bestilt fra Elbilforeningen? Har også kort fra Plugsurfing som fulgte med i bilen.

Hvor mange ladeapper trenger man egentlig? Enn så lenge lades det hjemme. Jeg fikk beskjed om å lade til 80 eller 90 til vanlig og 100 før langtur. Men de sa ikke noe om å vente med lading til 20% så jeg har ladet hver dag. Er det dumt?

Som det sies, samme ladebrikke kan registreres hos flere. Har man Android-telefon, har den NFC-funksjon slik at selve telefonen kan fungere som brikke hvis man ikke gå inn i appen for å starte.

Når det gjelder dette med lading til 80% i "hjemmeladesammenheng", handler det litt om bilmodell. Tidligere var det mer vanlig at elbilprodusentene utnyttet 100% av batteriet. I dag er det vanlig at man opererer med en netto og bruttokapasitet for batteriet. Dvs. om man lader det fult opp, så er det egentlig ikke fult. For min bil utnyttes maks 45 av 50 kw av batteriet når det lades, og så kjører man en lastfordeling mellom cellene. Noen biler utnytter fortsatt batteriet (bortimot) 100 prosent - har ikke oversikt, men tror det er ganske få nå. Mer sentralt her vil vel i såtilfelle gjerne være at man ikke driver å "topplader" hele tiden (altså lader fra f.eks. 75 til 100 prosent når man ikke egentlig trenger det, fordi bruken videre tilsier at du har rekkevidde nok og heller kan ta en større lading om en dag eller to)
.
Når det gjelder hurtigladere, anbefales 80-85% pga. de fleste biler lader langt tregere når batteriet begynner å bli fult. Det tar rett og slett lang tid å lade opp de siste 15-20 prosentene, og med tid som en del av kostnaden, kan det være bedre å heller lade litt oftere enn å lade fult ut. Eks. kan det ta 30 minutter å hurtiglade fra 10 til 85 prosent, og så 45 minutter å lade fra 85 til 100.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat