Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-20, 13:50   #48
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: ... men hva tenker vi om Tangen og oljefondet da?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det tror jeg absolutt han er. Han har virkelig gjort det stort i London. Janteloven råder fortsatt her i landet.

Jeg irriterer meg grenseløst over denne typen uttalelser. Jantelov og misunnelse har 0, zero, nada, med debatten å gjøre. Å kaste møkk på andre ved å beskylde dem om å bare være misunnelige ødelegger hele diskusjonen, og jeg skulle ønske alle ville kutte det ut umiddelbart. Dere som gjør det: hvordan forventer dere at folk skal svare? Hva hvis jeg hadde svart "takk du, men jeg har mer enn nok penger selv, og et bedre liv enn Tangen" - ville jeg da fått tillatelse til å uttale meg om saken?

Det er utrolig viktig å ta debatten om etikk og moral i kapitalforvaltningen (eks. skatteparadiser), hvordan vi skal redusere mengden korrupsjon i Norge, og om vi har nok åpenhet i slike prosesser. Det er flere internasjonale undersøkelser som viser at Norge ligger ganske høyt opp på statistikken når det gjelder korrupsjon, men vår korrupsjon går på nettverk og vennetjenester. Nettverk er veldig viktig, også i det offentlige. Men hvor skal grensa gå? Norges største ressurs er at vi stoler på hverandre (vi scorer høyere på tillit enn de fleste andre land i verden). Men tillit kan brytes ned utrolig raskt, og for å beholde den på nasjonsnivå er vi helt avhengige av et velfungerende og rettferdig byråkrati.

Tangen er utvilsomt en utrolig dyktig fyr. Men dette er en byråkratjobb, og han er ingen byråkrat. Han har lykkes godt i sin næring og i de kretsene han har oppholdt seg. Men nå skal han jobbe for vår felles pengebinge. Han har fulgt spillereglene i sin krets, og bygd opp tillit blant sine fagfeller, og har et flott nettverk blant folk med mye makt og høye posisjoner. Men for at vi på sikt skal klare å beholde oljefondet, så er vi avhengige av at "mannen i gata" har tillit til ham, slik vi alle hadde det til grå og kjedelige Slyngstad. Han er vel en av de få med offentlige posisjoner som jeg ikke har lest noe særlig oppgulp om i kommentarfeltene.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat