Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-21, 10:16   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.853
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret- bøndene har brutt

Jeg mener det er superviktig at vi har tilgang på god, etisk og kortreist mat. Jeg er av de som er villig til å betale mer, da - det er det dessverre ikke alle som er. Jeg handler på Reko og er bevisst hva jeg handler i butikken også. Selv om jeg unner meg fransk ost og grønnsaker som er importert hvis jeg ikke kan spise norsk.

Men det er vanskelig å forstå landbruksoppgjør for oss som ikke kjenner bransjen. Jeg skjønner at landbruk er mange ulike ting. EN god venn av oss er kornbonde og han har noen intensive perioder vår og høst. Men han kan jo dra på sommerferie og har fri mesteparten av vinteren. Noen andre jeg kjenner, driver med geiter og produksjon av ulike geiteprodukter på gården. De har jo en helt annen hverdag - mye husdyrpass, mye produksjonsarbeid og de blir ikke akkurat rike - selv om de har fått mye kred for produktene sine.

Mitt svar på spørsmålene dine er vel:

Nei, tror ikke det - mange har dyre traktorer, men hvorvidt de sutrer eller ikke, har jeg ingen formening om.

JA! - vi trenger innenlands matproduksjon.
Og så tenker jeg betalingen for produktene er en viktig sak. Dagligvarekjedene i Norge drar inn MYE penger. Er det fordelingen av inntektene vi må gjøre noe med? Hvis jeg betaler 600,-/kg for bra storfekjøtt - hvem er det som får de pengene?

EN liten anekdote om Reko til slutt: Det er stort reke.marked i min kommune. VI har tilgang på en hel masse fantastiske varer der. KJøtt, fisk, honning, frukt, korn, mel, grønnsaker (Reko i slutten av juli er en DRØM!) saft, syltetøy, honning. ferdigprodukter som ferdige matretter, ost, iskrem og skinn og ull etc.
EN jeg kjenner, selger honning på Reko, og hun sier at folk elsker REKO og hun elsker å stå der og distribuere honningen sin, fordi folk er blid og glade.
Jeg digger også REKO. Det er god stemning, hyggelig, jeg føler jeg får tak i unike, bra råvarer og at jeg støtter et landbruk og en matproduksjon som er sunn og bra for både miljøet, bonden, dyrene og meg. Tror jeg. Men REKO er jo bare en dråpe i havet.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat