Tråd: #kostymegate
Vis enkelt innlegg
Gammel 16-10-17, 11:05   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: #kostymegate

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg stusset skikkelig da jeg så det første bildet, sånn i forbifarten. Jeg trodde faktisk det var fotoshoppet som en spøk eller noe. Det virker veldig "off" å posere i, hva var det, trappen på Stortinget?, i kostyme, uansett hva slags kostyme det hadde vært.



Jeg har en reaksjon som handler litt om at jeg syns det har blitt så smalt, så lite rom for litt tøys, så lite som ikke er touchy eller potensielt sårende eller krenkende eller off. Hver enkelt sak er både forståelig og grei og kan forklares godt, men totalen gjør at det blir lite rom for "lettsindighet", for tøys og glimt i øyet og humor som tross alt kan være både godt ment og på kornet. Alle kan bli lei seg av NOE.


Jeg kommer på den saken der Julianne Hough fra Orange is the new black kledde seg ut som hun som spiller Suzanne (?) (Uzo Aduba) til en eller annen anledning. Åpenbart motivert av respekt og beundring for en kollega, og ikke av "blackface"-latterliggjøringsgrunner. Men siden det var "blackface" så var det OFF, uansett. Og det er uaktuelt for NOEN å kle seg ut som Oprah. Hvite fordi det er "blackface", svarte fordi det er for stereotypt, visstnok. Det virker ikke rasjonelt, rett og slett.


Blackface er off, uansett.

Og min reaksjon er mer den at OK, nå har det omsider blitt mulig for folk som har blitt nedvurdert, usynliggjort og latterliggjort gjennom generasjoner å si fra om det når de opplever seg dårlig behandlet eller krenket. Så får vi som ikke har trengt å tenke så mye på det før heller ta oss bryderiet med å tenke oss om en ekstra gang, og øve oss på å ta mot kritikken med et noenlunde åpent sinn, og så synes jeg vi kan være rause nok til å akseptere at det noen ganger kommer kritikk som vi synes er litt mer kritisk enn vi synes vi fortjener.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat