Tråd: Gande?
Vis enkelt innlegg
Gammel 07-10-06, 12:29   #33
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gande?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det synes jeg faktisk er et helt forskrekkelig forslag! :shock: Jeg synes det er en helt ok løsning at et offentlig utvalg av folk fra språkrelaterte yrkesgrupper pluss filologer passer på språknormeringen. Av og til går kanskje iveren litt over stag, men prinsippet er bra, synes jeg. Dette har ingenting i hendene på kommersielle krefter å gjøre. Mente du det alvorlig?

Jeg synes ikke det at en gruppe er "kommersielt styrt" er verre enn at den er "politisk styrt" i denne sammenhengen. Det bør naturligvis uansett være en gruppe med språklig bevisste fagfolk, både lingvister og andre, men jeg ville synes det var en fordel om ikke politikere med populistiske hensyn å ta på noen måte var ansvarlige for å bestemme hvem som skulle sitte i utvalget. Og slik jeg kjenner forlaget jeg jobber i, er det på ingen måte kommersielle hensyn som bestemmer innholdet i det vi produserer, men derimot faglige hensyn og kvalitetskrav (selv om det naturligvis er kommersielle hensyn som bestemmer hvilke produkter vi satser på, hvilke markedssegmenter vi retter oss mot etc.).

Jeg mener å ha hørt at det er Duden i Tyskland som avgjør offisiell tysk rettskrivning - kanskje det er feil?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat