Vis enkelt innlegg
Gammel 21-08-10, 21:17   #45
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Labradoodle er ingen rase! det er en blanding av puddel og labrador. Lynnet er det ingenting å si om da begge disse hunderasene har godt lynne.Grunnen til at de begynnte med denne blandingen var at de ville få frem en ikke røytende allergi vennlig førehund for blinde. Dog er det en del som slo feil det ville si at det er ingenting som sier hvordan pelsen blir. Den kan feks. bli tykk krøllete og ekstremt røytende eller glatt uten noe form for underpels kjempe kald på vinteren osv. En annen ting er at dette er som sagt blandingshunder de er ikke registrerte og man kan ikke delta på noen aktiviteter for rase hunder om man senere ønsker det. Og mange av mine valpekjøpere har sagt at de ikke ønsker hunden til noe annet en familie hund men mange har ombestemt seg og da er det så fint å ha muligheten. Ett annet problem er på disse hundene er det ingen garanti fra opdretteren eller livsforsikrings utbetaling om hunden dør fra forsikringen.

Jeg ville deffinitivt gått for mellompuddelen og jeg hadde syntes at labradoodle var av interesse en kortklippt puddel ser ikke ut som en utstillingspuddel i det hele tatt det er en kvikk morsom og kjempe lettlært rase med få sykdommer. De er handy i størelsen men alikevel robuste nok for barn å leke med. Så selv om dere er negative nå så hadde jeg deffinitivt skjekket det ut videre. Bare for å se på noen eksemplarer vet ikke om du har sett kortklippet mellom puddel noen gang i virkeligheten. De er ganske så skjeldeneog det er ikke mange som løper rundt på gaten. Puddel røyter ikke og er allergi vennlig i tillegg.

Ellers er jo labrador ett ganske så sikkert valg og godt gemytt om de er av riktige linjer hadde som skrevet før deffinitivt valgt hund fra utstillingslinjer og ikke jaktlinjer. Det negative blir jo størelsen røyter veldig mye samt en god del sykdommer på rasen.

En annen hunderase jeg hadde valgt kunne kansje være shipperke. Dog er de ganske så aktive men veldig lite sykdom på de ikke veldig dyr hunderase men lettlært og veldig førerorintert fin familiehund om dog kansje litt aktiv.

Ellers anbefaler jeg egentlig ingen i terrier gruppen om dere tenker på de ikke veldig veleignete hunder som første hunderase med barn.

Hvis man kjøper valp hos en seriøs oppdretter, så ser jeg ikke helt faren med å kjøpe en "blandingshund"? Det er vel ikke rasen å velge hvis man vil ha en utstillingshund, men etter hva jeg har forstått er det ikke det Noba er ute etter heller.
De er ikke egeen rase i Norsk Kennelklubb, det er riktig, men jeg tør påstå at svigerinnen min, som har jobbet med og hatt hunder siden hun kunne gå har litt peiling. De hadde nok valgt noe annet hvis det ikke var en fin familiehund, og de brukte lang tid på å velge akkurat denne rasen da den forrige hunden deres ble syk og døde pga. alderdom.
I og med at dette er en ny blanding tror jeg faktisk man er relativt sikker på å få en sunn og frisk hund, fordi genene ikke har blitt ødelagt pga. innavl - som jo er et problem i forhold til mange andre raser, og hvor man avler på spesifikkt utseende som kort snute, store øyne osv. Som igjen fører til at dyret får problemer.
Men - jeg er ingen hundespesialist, så dette er min subjektive mening.

  Svar med sitat