Vis enkelt innlegg
Gammel 04-05-20, 22:34   #23
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male gulv - tips og triks?

Har veldig god erfaring med 3* gulvmaling. Den "flyter" godt sammen, så rulle og penselstrøk vises ikke. Har malt trapp og kjøkkeninnredning med denne.

Ettermiddag 1:

  • Rydder ut alle greier - Den kjedeligste - i mine øyne den verste jobben, men må gjøres.
  • Sliper gulv med sandpapir - Jeg mattet lett ned med fint sandpapir, trenger ikke stå på alle 4 å gnikke.
  • Vasker med gulvrens - jupp
    Insert: Gulvet må tørke godt før det males etter gulvrens.
  • Maler første strøk, pensel langs vegger og kanter, rull på resten, mye maling på rullen

Litt utpå dag 2:
  • Maler andre strøk

Dag 3: Bærer inn igjen møbler veeeldig forsiktig, har sørget for knotter på alt, og er obs på å ikke slite unødig de neste fjorten dagene. - Greia er at hvis en gjenstand blir stående på fast sted, så kan maling slippe hvis du flytter på gjenstanden 2 uker etter. Malingen er tørr, men ikke herdet.

Problem: Bikkja. Det blir ikke mulig å holde ham unna gulvet i fjorten dager altså. Jeg skal sørge for å ha klørne hans nyklipt, og så lurer jeg rett og slett på om han blir påtvunget labbevotter når han er inne.

Problem 2: Pianoet. Jeg har et tungt piano som skal trilles rett over stuen. Det er kanskje like greit å la det stå i gangen i fjorten dager? Til det er ferdig herda? - Det hadde jeg latt stå ja.

Spørsmål: Jeg skal ha tepper under spisebord og stuebord. Bør jeg vente de fjorten dagene med å legge de også?

Det er en vesentlig forskjell på tørketid og herdetid. Det kjennes tørt ut, så det kan belastes lett, men herdingen tar 14 dager, og det er det som gjør det slitesterkt. Har du mulighet til å dra på ei hytte els mens gulvet får herde i fred? Tørketid er basert på at det er 20 grader og 50% relativ fuktighet.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat