Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-22, 15:07   #48
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.523
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Dette med å kalle fettre og kusiner for søskenbarn, er vel dialektavhengig? Jeg (opprinnelig fra Bergen, nå Oslo) har aldri brukt det, men det er jo et ord som finnes så jeg skal huske på det når jeg omtaler min fet…, mitt søskenbarn.

Ja, jeg synes i alle fall det er mye lettere å tilvenne meg begrep som er etablert i språket, selv om det ikke finnes i min dialekt, enn å ta i bruk nye ord som er helt fremmede. Jeg skulle fint greid å begynne å si kusine, hvis det av en eller annen grunn ble et krav om å spesifisere kjønn på søskenbarn, selv om det ikke brukes i dialekta der jeg bor eller har bodd. Hvis noen hadde funnet opp et ord som "søskenbarninne", derimot, så ville det tatt meg lenger tid å venne meg til å bruke det.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 18-01-22 kl 15:14.
My er ikke aktiv   Svar med sitat