Vis enkelt innlegg
Gammel 30-09-20, 10:52   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.165
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konspirasjon eller reell grunn til bekymring?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Det er jo dette Trump har hevdet det siste halvåret. Har du kilder på at poststemmer har ført til utstrakt valgjuks i USA? I følge de podkastene jeg bruker for å følge amerikansk politikk (først og fremst The Daily fra New York Times og Five-thirty-eight) så er dette motvist av en rekke forskere og faktasjekkere. I følge denne gjennomgangen fra BBC er det ikke grunn til å anta at poststemmer vil føre til utstrakt valgjuks, og det har historisk heller ikke vært knyttet til en fordel for det ene eller andre partiet.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53353404

Ja, jeg vet det. Vi hører nok på de samme podcastene.

Men helt fundamentalt i i hvert fall hvordan vi organiserer valg i Norge, er at man skal ha kontroll på 1) at riktig person stemmer og 2) at personen stemmer fritt. Min far har arrangert mange valg i nye demokratier, og de to tingene er det som det er mest jobb med. Gode manntall, identifikasjon og det at alle (spesielt damer...) skal gå alene inn i et avlukke og kunne stemme uten at noen bestemmer eller ser.

Det er jo veldig vanskelig å få til med poststemmer.

Poenget er ikke om det HAR medført omfattende juks (det sa jeg ikke), men at det er demokratiske utfordringer til det, som nevnt over.

Dette er en av de tingene som det er underlig å oppleve at de stemmene man hører på og som man "alltid" er enig med, plutselig sier noe som går stikk i strid med hvordan vi gjør ting her.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat