Vis enkelt innlegg
Gammel 08-01-20, 15:08   #29
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adams matkasse

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Skjønner. Og har googlet. Men det stod også (på Wikipedia) at definisjonen på hva som er ufisk endrer seg både med tid og kultur. Breiflabb og steinbit har også vært regnet som ufisk. Og hvis man tenker på ulike religioners matregler (for eksempel skalldyr (lett bedervelig) og svin (triktiner), så er kanskje dette noe av det samme? Hva som regnes som spiselig endrer seg ut fra forutsetninger rund tilberedning og oppbevaring, blant annet.

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Det handler sikkert mye om hva man er vant til og tillært. Og skulle jeg levd etter min salig mormors fiskeregler, hadde jeg ikke spist makrell, for å si det sånn.

Jepp, jeg er oppdratt til en hel del regler om hva som "går an" å spise og ikke, og ikke minst hva som "hører sammen", og hva som absolutt ikke hører sammen, og som jeg derfor ikke fikk lov til å kombinere. Det var så innlært at jeg faktisk var godt voksen før jeg skjønte at smak og behag faktisk kunne overstyre disse reglene. En del av det sitter fortsatt igjen (innså nå i jula at det faktisk ikke er noen rasjonell grunn for at man ikke kan ha kålrotstappe også til svineribbe ), men de fleste reglene har jeg kastet på båten, og gått for å gjøre min egen erfaring i stedet. Så når guttungen her synes det smaker godt med mør på nugatti så får han lov til å like det.

Har ikke prøvd noen av matkassene, men har tenkt på det mange ganger. Utfordringen her er forutsigbarhet i forhold til antall personer som skal spise. Det kan variere veldig fra dag til dag. Hvordan gjør man det hvis man har matkasse til en familie på fem, og det plutselig er to ekstra til middag? Blir det alltid nok likevel (og blir det da ikke mye matsvinn når det er bare familien, eller hvis ett familiemedlem er veldig småspist?), eller må man improvisere og fylle på med andre matvarer i tillegg?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat