Vis enkelt innlegg
Gammel 06-09-10, 17:13   #38
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det er veldig mange som ikke kan gi (meg inkludert) Derfor er det ekstra viktig at de som kan gi faktisk gir. Det en utrolig fin og livsviktig oppgave!

Håper at jeg en dag i fremtiden skal kunne komme dit at jeg har blod jeg kan avse - men jeg er kanskje avskåret for livstid iom at jeg har mottatt blodøverføring selv fra utlandet (Spania)?? Noen som vet?

Nå er jeg ikke på jobb, så får ikke sjekket 100 %, men mener det er bare de som har fått blodoverføring i Storbrittania 1980-96 som er utelukket. men ring blodbanken din og høre du!

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.


GI BLOD ! (om du kan) Det er også en fin måte å få sjekket sin egen helse på.

Det er mange som tenker slik, men det stemmer egentlig ikke.

Du får sjekket om du har HIV, syfylis og Hepatitt B og C. I tillegg til Hb (blodprosent) og ferritin (jernlager). De to siste er "kjekt å vite". De første bør en faktisk ha greie på. Det er i grunnen ikke noe en plutselig får uten å ha vært i risikosituasjon. Er en bekymret for det bør en ikke melde seg som blodgiver, men gå til egen lege.


Det er mange myter ute og går angående hvem som kan og ikke kan gi blod. (røykere, cøliaki, lavt stoffskifte blant de tingene mange tror utelukker)

Noen ting har blitt strengere i det siste, men mange ting er mindre strengt. Så er du i tvil, ta en telefon til blodbanken din. (kan gjerne spørre meg om "enkle" spørsmål også, men noen ting må vurderes av lege.)


Men kjempefint alle som er og vil bli blodgivere (og de som har funnet ut at de ikke kan gi - flott at dere har forsøkt )!

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat