Vis enkelt innlegg
Gammel 23-06-09, 10:46   #59
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg synes niqab og hijab er to helt totalt forskjellige ting og ikke engang kan diskuteres på samme grunnlag. Et niqab gjør det jo helt umulig for en kvinne å fungere i en hvilket som helst jobb, det er en heldekkende drakt som overhode ikke "fungerer" i det samfunnet vi lever i (for å si det på en forenklet måte).

Det er ca 3 niqab kledde kvinner i område her jeg bor så jeg ser de daglig. Det er et veldig spesielt syn, særlig på lekeplassen. De har også døtre som har på seg en slangs kominasjon av hijab / niqab, 2 av disse barna er veldig små. Det er ikke noe hyggelig å se hvor hemmet disse jentene er på lekeplassen. Hvis et forbud gjøre det mulig for disse jentene å vokse opp i Norge uten å bli begrenset på denne måten så bruk gjerne loven til det.

For kort tid siden skrev en kvinne et innlegg i Aftenposten. Hun har barn i en bhage er på Grunerløkka hvor visstnok en kvinne i niqab har fått jobb (jeg tipper det er en av de jeg ser, for det kan umulig være så mange kvinner i Oslo med niqab). Hun og andre foreldre stiller seg sterkt kritiske til dette og jeg forstår de veldig godt.

Forbud strider også mot alt jeg tror på men når det gjelder niqab så er jeg faktisk helt og totalt for. Når mitt barn spør hvorfor disse kvinnene går kledd slikt så snakker jeg om at i noen land må kvinner dekke seg til på denne måten. Jeg sier også at noen ønsker å gjøre det, og forklarer hvorfor. Men det skurrer ... til syvende og sist så er det et symbol på en grusom tolkning av hvor lite verdi kvinner har som menneske.
Jeg kjenner veldig mange muslimer, både gjennom jobb og privat og jeg har enda til gode å møte en eneste muslim som sier at niqab er noe som kreves i Koranen og de synes alle det er totalt uanseptabelt klesplagg.

Det er viktig å påpeke at det er et lite fåtall av muslimer som har denne praksisen med niqab. Men det har vært en økende tendens, både i UK og sikkert i Frankrike å se kvinner med niqab så det er vel kanskje typisk at Frankrike tar dette opp nå selv om jeg tviler på de går så langt som å inngå forbud.

Å sammenlikne med andre tradisjoner/religioner der skjørt er påkrevd synes jeg ikke er så relevant da et heldekkende plagg, der ansiktet ikke vises rett og slett ikke "fungerer" i vårt samfunn som er bygget på likestilling mellom kjønnene. Jeg skjønner ikke hvilke yrker, inkl det å jobbe i barnehage, som er mulig å fungere med en slik beklending. Vi mennesker kommuniserer med hverandre mye med ansiktet og kroppen forøvrig. Det vel og merke med utgangspunkt i at kvinner at rett til å tale og ytre seg. Og det har vi heldigvis i vårt samfunn.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men hvis vi går ut ifra at vi bor i et samfunn der de fleste kvinner og menn jobber, hvor eller hvilke yrker kan man fungere i med niqab som på bilde? Eller skal vi bare godta at disse kvinnene ikke skal jobbe? Aldri? De skal bare gå gjennom introduksjonsprogrammet som de gjør nå men målet skal aldri være for de å fungere i yrkeslivet? Fordi et religiøst plagg ikke tillater at de jobber? De skal aldri bli selvstendige nok til å ta noen egne valg i livet (ettervert osv. jobb er nøkkel til mye av frigjørningen som må skje, ergo de må først bli hjulpet til å kunne jobbe).

Når det gjelder barn og denne påkledningen. I Storbritannia er mange jenter fritatt mange fag på skolen (som gym men også mye drama, naturfag osv) Mye av begrunnelsen for at de ikke kan ha kroppsøvning er påkledning som kreves.

Hvis noen er i London nå i sommer så anbefaler jeg et besøk på den fantastiske lekeplassen i Kensington Gardens. Der er det veldig speseielt å se horder av niqab kledde damer som sitter i skyggen under trærne, og med de sitter døtrene mens guttene leker på lekeplassen. Jentene er forhindret fra å leke, pga bekledningen som påkreves.

Det er som sagt ikke ofte jeg snakker for forbud men når det gjelder niqab, av hensyn til prosesser og strukturer som må forandres for å tilrettelegge for kvinner å bli selvstendige og for at barn skal likebehandles så er jeg for et forbud mot bruk av niqab.

Jeg er enig i veldig mye av det du sier Lisa. Selv om jeg prinsippielt sett er tilhenger av kardemommeloven, så er disse plaggene så utrolig begrensende at man bør finne ut hvordan man kan påvirke til at kvinner slutter å bruke dem. Og det er ikke bare bare å gjennomføre introprogrammet i niqab, det er veldig vanskelig å lære noen et nytt språk når man ikke ser ansiktet deres. Du ser ikke hvordan de former munnen, du ser ikke om de har forstått det du har sagt, du ser ikke om de smiler eller er sure osv.

Det er nesten så jeg er tilhenger av rene kvinneklasser for disse damene, slik at de kan kle av seg og få litt utbytte av undervisningen. For kunnskap er den eneste måten å få bukt med gamle idiotiske skikker.

Et annet problem, og dette høres fryktelig fordomsfullt ut uansett hvordan jeg sier det, er at konservatisme smitter. Hvis du får noen kvinner i niqab inn på en skole, i et arbeidsmiljø med andre muslimske kvinner, i et allerede hijab-dominert område, så vil andre kvinner (noen av de som allerede er ganske konservative) føle at de også bør ha på niqab. Så ved å forby ansiktsdekkende plagg er det noen ytterst få som blir begrenset til å sitte inne, noen presses til å kle av seg om sin vilje, og andre er lettet over at de slipper å ta valget.



Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Hva snakker vi om da?

Kultur fra steder som tilfeldigvis har et flertall av muslimer. Mange snakker om de fryktelige muslimske skikkene i Somalia. Nabolandet Eritrea har like mye kvinneundertrykking, selv om de kanskje ikke bruker heldekkende plagg. Men de har lange tradisjoner for barneekteskap og omskjæring. Og de har et av verdens eldste kirkesamfunn, med 50% kristen befolkning.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat