Vis enkelt innlegg
Gammel 23-06-09, 00:11   #51
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Nei, man kan ikke forby voksne folk å kle seg som de vil, samme hvor bra men mener det ville være for dem, og for samfunnet, om de kledde seg annerledes. Heller ikke om man tror de «egentlig» ikke vil kle seg slik.



Det syns ikke jeg at er akseptabelt. Jeg mener man kan kreve at jentene skal delta i kroppsøving, og man kan ha krav til påkledning i en skolesituasjon. Men trenger ikke å innvilge noen fritak, og det skal ikke være lov til å holde barn hjemme fra skolen.



Dette syns jeg også er problematisk. Jeg er ikke helt sikker på hvor langt man kommer med å prøve å regulere barns påkledning på fritiden, og er ikke sikker på at man burde heller. Det er mulig man kan finne hjemmel i noen barnevernsregler, men jeg tror kanskje det ville bli litt søkt. Det er kanskje for optimistisk å tro at folk er mottagelig for opplysning og propaganda?

Ben "Are you going out dressed like that?" Murphy

Opplysning og propaganda? I don't think so. Det har jo ikke hatt noen virkning overhode, tvert om.

Men jeg blir litt forvirret, dere som mener at barn ikke skal bekles i dette antrekket. Det går jo ikke an å forby et antrekk på barn hvis det er lov på voksene. Hvordan skulle man håndheve denne loven?
Ser dere parallellen? Så lenge det blir et økende antall kvinner i et samfunn med niqab så blir det et økende antall barn også. Slik det har blitt i UK og Frankrike. Derfor er det fint om det forbys, for å forhindre dette. Konsekvensen av at barn i økende grad også går i niqab er at det i økende grad gis fritak for både fysisk aktivitet i skolen og andre fag for jenter. Menneskers rett til å utøve sin religion settes over FN's barnekonvensjon i slike tilfeller, dette har blitt prøvd flere ganger i UK.

For folk som lurer på om dette virkelig er et stort problem så er det faktisk det i flere land i Europe, men ikke i Norge enda (og trolig ikke på mange mange år). En fin måte å forhindre en uvikling som i f.eks UK er å forby noe som i et langtidspersepktiv vil føre til en uheldig utvikling.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat