Vis enkelt innlegg
Gammel 23-06-09, 00:33   #43
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg er redd, som Katta, at dersom det kommer et forbud mot å bruke burka/niqab, vil man risikere at enkelte kvinner rett og slett blir sperret inne i eget hjem med forbud mot å gå ut døra. Personlig syns jeg det er et ufyselig plagg, og jeg kan vel si jeg syns kanskje det burde vært en 18-årsgrense, eller et eller annet, selv om det ville vært klin umulig å overholde. Jeg syns det er trist å se småjenter som hemmes pga en klesdrakt som er pålagt dem ut av foreldede, kvinnefiendtlige kulturelle regler. Men jeg tror altså ikke man gjør kvinner som er undertrykt i en så stor grad en tjeneste ved å frata dem muligheten til å gå ut døra. (Det må da være bedre å kunne gå på gata ikledt et heldekkende "telt" enn å ikke kunne gå ut i det heletatt?)

Og jeg er på linje med Poly ang. kvinnesynet når det gjelder både strandvolleyball og strandhåndball, hvor de kvinnelige utøverne blir pålagt å spille med drakter som viser mest mulig kropp, for så å skulle tiltrekke seg flest mulig seere og slik sponsorer. I mine øyne sender dette signaler om at de "holder på med en så teit sport at ingen hadde giddet å se det om de ikke viser litt pupper og lår i samme slengen," og at skal de være verdt noe som utøvere må de være villige til å kle av seg mest mulig.

Igrunn et litt motsatt kvinnesyn: er en kvinne verdt noe innen konservativkulturell islam, skal hun dekke seg helt til. Skal en kvinne være verdt noe innen visse vestlige idretter, må hun kle seg mest mulig naken. Like forkastelig egentlig?

Hvis jeg var Dagfinn Høybråten eller Ludvig Nessa, ville jeg ha nikket med deg i disse vendingene. Mulig med et halveis bifall fra Stein Lillevolden..

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat