Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-15, 21:59   #34
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barn

Ikke gå over til glutenfritt før diagnosen er stadfestet, det er punkt en. Du vil etterpå få tilbus om å delta på et mestringskurs på sykehuset, der får dere info om sykdommen, høre hvordan det er å leve med, et lite bakekurs, samt litt info om juridiske rettigheter.

Det er lurt å melde seg inn i cøliakiforbundet. Jeg skal på bakekurs på lørdag. På deres nettsider står det også mye nyttig informasjon. Lokallaget arrangerer av og til aktiviteter for ungdommene, i vår skal det visstnok være en kveld med klatring (for 10-14 åringer). Jenta vår gleder seg allerede.

For vår del tok det nøyaktig en måned fra vi var til fastlegen til vi fikk time på sykehuset, og endelig diagnose forelå nærmere to uker etter det. Kanskje går det enda kjappere for dere siden dere fikk svar på blodprøven allerede dagen etter timen hos fastlege.

Vær obs på at dere andre i nærmeste familie også bør teste dere, det er økt sjanse for at nær slekt også har det (jeg har hørt alt fra 5% - 15%). Vi testet oss og det slo altså ut på 12-åringen vår.

Jeg syntes til å begynne med at det var mye å orientere seg om melsorter osv. Jenta vår fikk diagnosen i slutten av november, så det var om å gjøre å komme i gang med glutenfri julebakst. Det er så mange varianter av melerstatninger så det er lett å bli handlingslammet på hva man skal velge. Jeg ser ut til å ha landet på Semper, i hovedsak.

De fleste melerstatninger og pasta er laget på i all hovedsak stivelse. Det betyr at de ikke har fiber, eller noen som helst næring i seg, og man bør begrense bruken av det. Det samme gjelder mange av brødene man får kjøpt. De inneholder gjerne palmeolje også har jeg sett.

Det finnes andre meltyper, som ikke er erstatninger, men brukt i andre kulturer og områder. Noen av dem er veldig næringsrike. Du har f.eks. bokhvete, teff, sorghum, kikertmel, quinoa. De smaker annerledes, men man kan i det minste blande inn litt, eller kanskje finne autentiske oppskrifter hvor disse melsortene brukes. Havre er også veldig bra, men vær obs på at du må bruke glutenfri havre (ikke vanlig havre med andre ord).

Du har Mikalsen bakeri, de har utsalg på Tyholt, Ila og Byåsen. Jeg vil sterkt anbefale brød fra "Klæbu håndbakeri", vi bruker det. Vi kjøper det på Bunnpris Tyholt, men jeg tror jeg har hørt at Prix har det. Det er godt brød, og tilsatt vitaminer/mineraler. Flere av de voksne som var på mestringskurset vi var på, kunne fortelle at de ikke hatt spist brød etter at de fikk diagnosen fordi det ikke var godt. Helt til de prøvde dette brødet.

I fryseren har vi nå et brød fra Schär som heter vital, er ikke prøvd enda, men skal vist være godt. Jeg har også kommet over et par oppskrifter på brød som har fått skryt, som jeg har tenkt å teste ut.

For å unngå for mye brødmat, sender jeg for eksempel med henne omelett, salat, nøtter og frukt eller taco lunsjboksen. Jeg steker lapper til henne ganske ofte. I hovedsak en type som inneholder banan, egg, cottage cheese, melk, havregryn.

Vi kan sikkert til og med treffes en gang i blant, sikkert kjekt for jentene siden de er jevngamle.


Sist redigert av ElinM : 03-02-15 kl 22:07.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat