Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-21, 17:41   #30
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil ha oppskrift på verdens beste kyllingsalat!

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Oppskrift:

Til 4-5 personer (4-5 stk hjertesalat)

Kok 1 egg i 3 minutter, hverken mer eller mindre. Legg egget i når vannet blir lunkent, skru opp varmen og begynn å ta tiden når det begynner å dannes små bobler i vannet (sprekker egget må man begynne forfra igjen). Viktig at egget blir virkelig bløtkokt (det ser vel omtrent rått ut når det er "ferdig").

Ta egget ut av skallet med en teskje og ha det rett i en bolle tilhørende stavmikser. Ha i 2-3 ts hvitvinseddik, 1 ts lys fransk sennep, 2 krm salt, 1 krm malt sort pepper, 2 ss finsnittet gressløk, 1/2 ts worcestersaus, noen dråper presset sitron og tre moste ansjosfileter (jeg pleier å ta litt ekstra av dem). Bland sammen. Tilsett deretter ca 2 dl olje (ikke olivenolje) i en tynn stråle mens stavmikseren går. Stopp mixingen når den har tyknet litt. Tilsett 1/2 presset hvitløksbåt og fortsett mixing til den har blitt riktig tykk. Så rører man inn 4 ss revet fersk parmesan med en skje. Deretter kan man oppbevare dressing i kjøleskap. Kan også lages dagen før. Er den for tykk, kan man evt. spe med litt vann, men den skal være VELDIG tykk altså.

Så tar jeg en stor bolle, har i opprevet hjertesalat og blander inn dressing. Det skal være ganske så mye dressing, slik at det blir et godt lag med "coating" på salaten. På toppen kommer massevis av parmesanflak og hjemmelagde krutonger. Samt kylling eller det man vil.

Det må legges til at jeg har bannet noen ganger over denne dressingen. Noen ganger vil den bare ikke bli tykk og jeg har måttet kaste alt og begynne på nytt.

Oppskriften er fra boken "Vinterens gode ting" av Anna og Fanny Bergenstrøm, en gammel og god yndlingsoppskrift med utrolig mange gode tips og oppskrifter. Både typiske juleting, men også annet. Elsker den boken.

Sitat familien: Dette er den beste dressingen du har laget. (jeg tror jeg bruker for mye olivenolje til vanlig og det gir en litt skarp smak ofte) Brukte rapsolje.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat