Vis enkelt innlegg
Gammel 06-03-19, 12:43   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surdeigstråden!

Nå har vi fått inn rutinen, og jeg ELSKER det!

Jeg slumper, for jeg orker ikke drive med måling og veiing, og eksperimenterer med ulike typer mel og korn, ulik grovhetsgrad, osv. Jeg lager dem ikke kjempegrove, for jeg liker den luftigheten som jeg får med en del hvetemel.

Det er så GØY å mate starteren og se den gå BANANAS med bobler og liv og røre, og når deigen skikkelig tar av og du kan se at den LEVER!

Rytmen er at jeg setter deig sånn rundt middagstid, og mater starteren samtidig (den står ellers i kjøleskapet). Mater med ca 75 g mel og 75 g vann, og lar den stå noen timer, og så blander jeg sammen deig, halve starteren og litt salt og rører det sammen til en sølete deig før jeg legger meg.

Rører i deigen et par ganger på morgenen.

Bretter deigen på mel på et bakepapir etter jobb, smetter papir med deig oppå tilbake i bollen, og så etter et par timer tar jeg hele papiret og slipper det ned i varm form og steker det 30 min med lokk og 15 min uten. Ferdig til kvelds og fortsatt knallgodt dagen etterpå.


Spørsmål: Hørte at man skulle være forsiktig med å bruke metallredskaper, stemmer det? Jeg har brukt metallbollen, fordi den har tilhørende lokk, så jeg slipper å bruke plast.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat