Vis enkelt innlegg
Gammel 06-02-19, 11:37   #3
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Surdeigstråden!

Jeg har bakt surdeigsbrød i flere år nå. Det tar tid men er veldig lite jobb. Jeg mater starteren først og lar den stå en sånn 2-5 timer på baderomsgulvet, alt ettersom hvordan det passer tidsmessig med neste steg. Deretter rører jeg sammen brøddeigen og lar denne stå 8-14 timer til heving, gjerne over natt hvis det passer med steking neste morgen. Jeg bare heller deigen over fra bolle til form og steker, ingen røring i mellomtiden og ingen maskin involvert.

Jeg mater med 1 dl hvetemel og 1 dl vann.
Selve brøddeigen er 8 dl mel og 7 dl vann. Her er det sånn at jo grovere, jo surere blir brødet, så jeg varierer litt på familiebrød og voksenbrød. Hvis jeg tilsetter frø og kjerner så tar jeg litt ekstra vann.
Steker først litt med lokk og skrur så ned varmen og steker lenger uten lokk.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat