Vis enkelt innlegg
Gammel 03-07-22, 09:07   #76
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du overrasket over hatet/hetset i forhold til Pride?

Det er forskjell på hen og de/dem når de brukes i 3 person entall på norsk. Hen kan ikke misforstås. De/dem brukt som erstatning for han/hun/hen kan gi en del krøll i kommunikasjonen og behov for runder med presisering i etterkant. Språk endrer seg og er dynamisk, men språk må også kunne diskuteres. Der synes jeg debatten har vært ganske rotete rett og slett. Det må finnes rom for å nyansere og problematisere. Diskusjonen rundt bruk av hen er rett og slett en ganske annen enn bruk av de/dem. Om noen ber meg å bruke de/dem gjør jeg selvsagt det.
Nå pågår det en del diskusjon blant ungdommer rundt hvor grensene for forventningene man kan rette til andre går. Det finnes en frykt for cancel. Skal man forvente at andre forholder seg til forventninger om stadig skiftende pronomenbruk fordi identiteten til den man møter stadig er i endring? Hvordan reageres det når velmenende medelever bommer?

Ang Pride så har jeg ikke opplevd noe hets irl rundt dette. Jeg har kolleger blant arrangørene og arbeidsplassen min deltar aktivt. Det jeg ser av hets ligger i kommentarfelt på vg osv.

Jeg ser på nett at transdebatten vs Pride er ganske tilspisset og den tror jeg dessverre kan bli temmelig ødeleggende. Det dannes helt absurde allianser hvor argumenter delvis lånes på tvers mellom en del feminister, fanatiske religiøse, gammelkommunister og konspirasjonsteoretikere.

En debatt som har endt i total og ødeleggende utglidning på nett er Ellingsen/Jentoft-debatten. Den hadde fortjent mer lytting, noen skritt tilbake, nyansering og mindre cancel-atferd. Den har nærmest blitt en gavepakke til de mørke delene av nettet og er det noe de ikke fortjener er det gavepakker.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat