Vis enkelt innlegg
Gammel 08-04-07, 20:51   #37
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Det blir litt oppgulp, men jeg føler liksom jeg må trå til litt i kokeboka. Påskeaften skrubbet vi og sto på. Årets første grillings, det ble pizza. Har vist fram grillet pizza tidligere, men denne gangen prøvde vi en annen type pizzabunn laget med durumhvete. Deigen ble mer pastalignende og lettere å håndtere enn hvetedeigen jeg la ut oppskriften på i innlegg nr. 15. Mindre klissete. Samtidig ble den lettere hard (vanskelig å spise med kniv) og småbrent på undersiden. Men smaken var fortreffelig!

Grillet pizza med bunn av durumhvete

6-8 middels store pizzabunner

1 kg durumhvete
1 strøken spiseskje fint havsalt
1 pk a 15 g tørrgjær
1 spiseskje sukker
ca 6,5 dl lunkent vann


Legg mel og salt i en haug på en ren arbeidsbenk, og lag en 15-20 cm bred grop i midten. Ha gjær og sukker i det lunkne vannet, bland med en gaffel og la det stå noen minutter. Hell væsken i gopa. Før gaffelen i sirkler i gropa, slik at du gradvis tar inn mel fra kantene og blander det godt med vanne.t Det ser snart ut om en tung grøt, men fortsett å blande til det ikke er mel igjen. Når deigen er blandet og det blir for tungt å bruke gaffel, tar du litt mel på hendene og begynner å klappe deigen til en ball. Kna deigen ved å rulle den forover og bakover. Bruk den ene hånden til å strekk edeigen mot deg og samtidig den andre til å skyve deigen fra deg. Kna på denne måten i 10 minutter, til du har en jevn, elsastisk, myk deig.


Dryss litt mel på deigen, dekk den med plastfilm, og la den hvile i minst 15 minutter i romtemperatur. Dette gjør det lettere å kjevle deigen tynt ut. Nå deler du deigen i så mange emner som du vil ha pizzaer.


Det passer bra å kjevle ut pizzaene 15-30 min før de skal stekes. Hvis du har mer kjøkkenarbeid å gjøre på forhånd, er det bedre å sette deigen i kjøleskapet med plasten på enn å ha ferdig bunner slengende på benken. ta et emne, dryss litt durumhvetemel på benken, og kjevle ut emnet til en runding med omtrent 1/2 cm tykkelse. Ha på det du måtte ønske på pizzaen, og legg den på en steinplate på grilllen med lokket på. ( I stekeovn skal pizzaen steke i 250 grader i ca 7-10 min. )


Pizzasaus denne gang:
1 boks med tomater ferdig tilsatt krydder og hvitløk (klem ut all saft i en sil)
2 spiseskjeer tomatpuré
litt ketchup
pizzakrydder

Pizza med pizzasaus, fersk mozarella, spekeskinke, cherrytomater og sjampinjong:


Pizza med marinert kylling, fersk mozarella, cherrytomater, løk, pizzasaus og sjampinjong:

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 08-04-07 kl 20:59.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat