Vis enkelt innlegg
Gammel 15-08-17, 10:22   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.394
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får ikke til urter

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Oi, får du til koriander? Hvordan vil den urten ha det? Vi har sol/skyggeplass med urter. Mest skygge. Og litt vått. Og litt kaldt. Men kanskje om koriander får egen krukke?

Tja, si det, det er vel både sol og skygge, litt vått og litt kaldt der vår står også, akkurat nå, men tidligere i sommer var det tørrere og mer sol. Jeg gjør ikke noe spesielt, men begge gangene jeg har hatt koriander (en gang forhåndssådd selv, en annen gang kjøpt ferdig og plantet) har den vokst til uante dimensjoner, og nå må jeg snart kutte den ned. Den står skyhøyt over alt annet, begynner å nærme seg meterhøye stilker, med masse blomster på. Den står ikke i egen krukke nei, den står i et kaosbed med mye annet rart.

Det mest interessante er persillen fra i fjor. Den begynte å komme opp i det som nå er guttungens del av bedet, hvor han har plantet paprika, tomat og et lite appelsintre, men han ville ikke fjerne det. Persilleplanten rager nå like høyt som korianderen litt lenger bort, har en tykk og kraftig stilk, og dominerer over alt det andre han har i bedet sitt. Bladene er små og harde, og kan ikke brukes (bare helt i starten), og planten er ganske stygg, men han vil likevel ikke fjerne det. Tror han synes det er kult å ha en så diger persille i bedet sitt, selv om paprikaen er helt druknet.

Jeg kan virkelig ingenting om plater og hage, så dette er et morsomt eksperiment. Ungene har hver sin del og fritt spillerom, og jordbærplantene til minstejenta har også tatt over store deler av nabobedene, og hele greia ser nå temmelig kaotisk ut. Appelsintreet til guttungen, som har mistet alle sine små appelsiner (de har også blitt høstet selvsagt), har nå begynt å få blomster igjen, og der det måtte være ledig plass har oreganoen funnet nye veier.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 15-08-17 kl 10:28.
My er aktiv nå   Svar med sitat