Tråd: Valget 2019
Vis enkelt innlegg
Gammel 15-07-19, 11:00   #79
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valget 2019

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg ser at disse folka bruker lang tid uansett transportmiddel, men kommer ikke det som en naturlig konsekvens av å bosette seg langt unna der man jobber?

Det gjør det selvsagt, men det kan være at jobben har flyttet også og at man faktisk trives eller jobber i en spesiell bransje der det ikke er så enkelt å finne et godt alternativ. Om min kollega (sjekket en kollega der jeg har adressen) som bor sydvest for Oslo skal være på jobb 8 og ta offentlig trafikk så må han gå til bussen kl 05.06. Han kjører gjennom tunnelen ved Drøbak og bruker 70 minutter med bil. Det blir da ganske gitt hva man bruker, dessverre.

Jeg bruker 25 minutter med bil, 70 minutter med sykkel og 105 minutter på offentlig transport. Det blir da også ganske gitt hva jeg bruker når jeg ikke sykler. Jeg sparer 2 timer og 40 minutter hver dag på å kjøre bil sammenlignet med offentlig transport.

Er det ikke bedre å forbedre offentlig transport i stedet for å gjøre så at det blir enda mer kø når man kjører? Jeg skjønner at mer kø gjør at kanskje noen vurderer offentlige transport, men for mange så er det ikke et bra nok alternativ, barn skal hentes i barnehage og SFO osv.

Jeg tror at man kan vinne mye på å få styrt unna tungtransport utenfor Oslo. Det er mye tungtransport som ikke skal stoppe i kjernen av Oslo, men som går igjennom byen. Noe skal stoppe på f.eks. Alnabru, men man kan muligens jobbe for å få flyttet disse omlastningsterminalene litt mer ut av byen for å unngå at de kjører inn i byen. Da får man i tillegg plass til litt mer boliger der og i Groruddalen er det bra t-bane nett så da tar nok mange av dem t-bane til jobb (men jeg skjønner at de som jobber på omlastningsterminaler da kanskje trenger å ta bil til jobb, men de er i mindretall sammenlignet med hvor mye boliger man kan få inn der).


Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Fordi vi snakket om tiltak som er gjort for å redusere trafikken i Oslo, når Pelen begynte å snakke om effektivitetsregnskap.

Jeg burde ha presisert at det var snakk om Oslo og Akershus.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat