Vis enkelt innlegg
Gammel 16-01-15, 11:02   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Filmer sett i 2015

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvilke enkeltscener er det du refererer til da, Skilpadda?

Jeg spoilertagger for dem som ikke har sett filmen.

Først og fremst irriterte jeg meg over scenen med politiavhøret, der Turing i stedet for å være sitt vanlige irritable, litt klønete seg plutselig fremstod som en slags allvitende, filosofisk forteller, som gjentok hele historien (noe jeg jo også synes høres usannsynlig ut at han ville gjøre, gitt hvor hemmelig det hele var!) for å hamre inn den viktige tematikken for både etterforskeren og publikum.
Og så synes jeg ikke scenen i begynnelsen av filmen, der kollegene skulle gå og spise lunsj, og Turing ikke forstod at de prøvde å få ham med, var så veldig overbevisende. Jo, jeg skjønner at Turing er ment å være et godt stykke ut på autismespekteret, og at det å være veldig bokstavelig er et vanlig symptom, men så smart som han er, og så klar over sosiale koder (selv om han oftest ikke forstod dem) som han var vist å være allerede som barn, så virker dette mest som en ganske ham-fisted måte å fortelle publikum at han er autist (og dessuten at dette betyr at han tenker mer som en datamaskin enn som et menneske).
Og ser man disse to scenene side om side, er det jo helt åpenbart at det ikke er samme person som fremstilles i dem.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat