Vis enkelt innlegg
Gammel 13-12-23, 06:39   #148
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.762
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

1. Anders Totland, Til jord skal du bli.
Absurd og morsom, skikkelig fornøyelig lesing.

2. Brynjulf Jung Tjønn, Kvit norsk mann.
Jeg blir stadig slått ut av denne forfatterens evne til å formidle sterke historier med enkelt språk. Sterk diktsamling om utenforskap.

3. Sigrid Sollund, Hersketeknikker.
Underholdende og lærerik avdekking av teknikker alle blir utsatt for eller bruker jevnlig.

4. Ida Hegazi Høyer, Kirurgen.
Skildring av en kirurgs opplevelse av at alt rakner, godt språk og troverdig historie.

5. Trude Marstein, Hjem til meg.
Vi følger livet til fastlegen Ove, som stadig higer etter noe bedre. Rastløsheten og rasjonaliseringen av egen adferd er godt beskrevet.

6. Marie Aubert, Jeg er egentlig ikke sånn.
Vi følger en tilsynelatende problemfri familie fra ulike synsvinkler. Hva plager den perfekte broren og hvordan går det når ny kjæreste skal introduseres for den ikke så suksessfulle søsteren? Fint om relasjoner.

7. Heidi Helene Sveen, Varslerne.
En ikke på noe som helst måte objektiv fremstilling av Ap og Giske-saken, men det gir den seg heller ikke ut for å være. Interessant om partiets håndtering og indre liv, og ikke minst er det befriende å oppleve varslernes stemme.

8. Cecilie Enger. Ett minutts stillhet.
En eldre dame strever med å finne ut av livet etter et hjerneslag. Hva eller hvem er hun uten noe særlig språk og hvordan har egentlig livet vært? Fint og sårt om identitet.

9. Mimir Kristjansson, Jon Michelet. En folkets helt.
Grundig og interessant om mannen, politikeren og forfatteren Michelet. Mye politisk historie i tillegg til et portrett av en kompleks fyr. Verdt å få med seg.

10. Håkon F. Høydal, Abida Raja: Frihetens øyeblikk.
Rystende historie, vel verdt å lese. Dessverre er boka preget av dårlig språk og litt usammenhengende setninger. Sikkert best på lydbok. Synd, for historien er viktig.

11. Thomas Korsgaard, Hvis det skulle komme et menneske
Fæl oppvekst, lun bok. Jeg liker fortellerstilen og den ble slukt fort.

12. Marita Fossum, Forestill deg.
Vondt, sårt og langsomt om ensomhet og å miste en gammel mor. Treffer veldig nært hos meg, og klumpen i halsen var tilstede nesten hele tiden.

13. Kristin Fridtun, Klok kvinne eller digg dame?
Herlig nerdete om håvamål-oversettinger og hvordan de fleste er oversatt av menn (og hvordan de påvirkes av dette). Et deilig feministisk stridsskrift og Fridtun skriver som vanlig nydelig nynorsk.

14. Kristin Valla, Ut av det blå.
Elins familie blir rammet av en tragedie og oppveksten er preget av dette. Som ung voksen vender hun tilbake til bygda og hun innser at det er mye hun ikke visste om foreldrene sine. Fin historie om identitet og relasjoner.

15. Thomas Hylland Eriksen, Syv meninger med livet.
Åpent og utforskende om den egentlige meningen i vår eksistens. Passe hjerneføde til en filosofisk feriehjerne.

16. Åsa Linderborg, Meg eier ingen.
En lys beretning om en barndom som fir de fleste andre fremstår som tragisk og vanskelig. Skrevet med kjærlighet til en far dim prøvde, men aldri fikk det helt til.

17. Nancy Herz, Skal du ikke gifte deg snart (og alt mamma og jeg burde ha snakket om i stedet
Skamløs-Nancy prøver å rette opp i forholdet til sin mor ved å intervjue henne om alle de vanskeligste stridstemaene. Målet er både å forstå mekanismene under oppveksten, men også en gjensidig forsoning. Nyttig lesing.

18. Lena Andersson, Rettsstridig forføyning
Morsomt skråblikk på det Sissel Gran ville kalt «et hekt». Hovedpersonen er godt utdannet, lynskarp og analytisk, men går helt i frø da kunstneren Hugo kun gir henne nok oppmerksomhet til å holde henne på gress. Godt språk som løfter historien.

19. Roy Jacobsen, De uverdige
Gode skildringer og tankevekkende historierelaterte oppvekst under okkupasjonen. Han skriver troverdig og godt, en roman som nok sitter i lenge.

20. Janne Drangsholt, Winterferie
Jeg liker humoren med snert i disse bøkene og hovedpersonens sarkastiske blikk på livet treffer meg. Fornøyelig og litt sår, mye gjenkjennelig for en annen middelaldrende dame.

21. Monica Isakstuen, De små jentene
Hun skriver på en måte som gjør meg fascinert og fengslet, historien er lun og gjenkjennelig. Anbefales på det varmeste!

22. Thomas Korsgaard, En dag vil vi le av dette
Historien om Tue fortsetter, en minst like god bok som den første. Rystende beskrivelse av et liv.

23. Olaug Nilssen, Uønska åtferd
Sterk fortelling om hvordan en familie slites i stykker av omsorgsbyrden for et funksjonshemmet barn. Og hva gjør man egentlig når gutten blir mann? Stødig fortalt med humoristisk snert i alvoret.

24. Else Kåss Furuseth, Jeg burde kanskje sagt nei
Jeg, som mange andre, liker Else og det hun formidler. Denne boka sjelegransker litt på samme måte som TV-serien om vekt. Hvorfor gjør hun som hun gjør og hvor gjenkjennelig er ikke det?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat