Vis enkelt innlegg
Gammel 19-02-24, 12:26   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.834
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Organisering av mottak av flyktninger i kommunen

Jeg satt vegg-i-vegg med hun som hadde hovedansvar for bosetting i vår kommune og det ble blant annet laget introduksjonsvideoer om å bo på i hvert fall 15 språk. Dette sparte en del på tolkekostnader, men gjorde også at de som skulle se videoene kunne ta det i eget tempo og man kunne omgå manglende lese- og skriveferdigheter også. Mange må rett og slett lære å bo. Enten det er trappevask som går på omgang eller bruk av åpen ild. (Det verste tilfellet hun hadde sett var noen som gjorde opp bål på stuegulvet for matlaging, men det var et engangstilfelle altså.) Eller bruk av vanlige husholdningsapparater og vannklosett. Mye tette rør kan unngås med litt opplæring. Poenget mitt er at dette var noe vår kommune laget selv, både mottaksopplegget og videoene, det var ingenting som kom fra sentralt hold den gang da i hvert fall. Så det er sikkert opp til den enkelte kommunes økonomi å ta i mot på en god måte, også på andre områder.

Jeg hadde en kort karriere i helsevesenet og der så vi jo at det å ringe å bestille en time, komme til avtalt tid og betale egenandel etter timen ikke var noe som kommer intuitivt det heller. Kjenner man ikke systemet kan det lett bli misforståelser og utrivelige situasjoner.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat