Vis enkelt innlegg
Gammel 19-04-18, 20:59   #44
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kake skal jeg lage?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det hørtes godt ut, i grunnen. Men jeg tror jeg skal forsøke sånne nye ting en gang jeg er motivert for å prøve nye (og potensielt vanskelige) ting.

Tar gjerne oppskriften på denne kaken hvis jeg får!

Det er egentlig to typer vi skifter på, den første er mer havregrynskjeksaktig, den andre mer type krokanaktig.

Havregrynskjeksaktig bunn:

100 g smør
100 g farin som røres hvitt

Ha i 100 g havregryn og eventuelt ett egg dersom ingen er eggallergiske. Dersom de er det så blander du 2 spk maizenna i litt vann og har i.
Ha i 100-150 g hvetemel eller glutenfritt mel med 2 ts bakepulver

Del deigen i to og legg på bakepapir. Klapp de ut til to like store rundinger, typisk ca 22 cm i diameter. Om du liker dem helt tynne så ta de litt større. Stek i ca 10 minutter (til de er lysebrune) på 180 grader.


Mer krokanaktig bunn (litt søtere, mye sprøere)

150 g havregryn (eller grovhakkede mandler)
150 g farin
15 g smør
2 ss hvetemel eller potetmel eller maizenna
2 ss fløte

alt i en kasserolle og varmes opp til seig masse. Dersom massen skiller seg så (smøret flyter ut) så ha i litt kaldt vann.

hell halvparten av røren på hvert sitt bakepapir. Den flyter ut av seg selv så man trenger ikke klappe den ut.

Stekes i 10-15 min i 180 grader. Denne blir litt mørkere enn versjonen før.


Dette er to familieoppskrifter som er eldgamle og de sitter liksom i fingrene mine, jeg tror jeg laget dem første gangen da jeg var 7-8 år Jeg synes de er lette å endre med melkefrie varer og eggefrie alternativer og siden det er tynne bunner så skal de heve lite så de blir bra uansett.

Legg opp en bunn på fat og legg på krem og syltetøy/kompott etc. Det beste er aprikos eller rabarbra eller noe som ikke er så sterk på smak. Blåbær og jordbær funker, bringebær blir litt for sterkt kanskje.

Deretter bunn til og så mer krem/syltetøy.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat