Vis enkelt innlegg
Gammel 21-08-19, 19:29   #31
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Tips fra meg som har totalrenovert:

B

  • ruk totalentreprenør. Det skal vi. Venter på tilbud.
  • Regn med at det blir 10-25 % dyrere enn dere tror. Oh yeah, godt tips å bli minnet på.
  • Bruk maler. Det er en av de billigste håndverkertjenestene og det er SÅ deilig å få noen til å sparkle, pusse, tapetsere og male. Her tror jeg Helten skal få bestemme. Jeg skal ikke male noe.
  • Velg farger, lamper og fliser tidlig i prosessen. Uti prosessen er du sliten og lei av å ha tatt en million beslutninger, og ender med hvitt overalt. Hovedfarger har vi valgt, vi går for de fargene vi trives med fra her vi vor nå. Lamper ja, noen skal vi ta med oss, men nye må finnes ut helst i går. Linoleum/fliser må vi finne ut av ASAP.
  • Husk at lyset og hvilken vei huset ligger påvirker hvordan fargene blir hjemme hos deg. Huset vårt er nord-vest-vendt og alle farger blir kaldere og mer blå hos oss. det medfører at hvis vi vil ha den fargen vi ser i butikken, må den brekkes en den mot gult, for å se fin ut hjemme. Mal store prøvefelt. Alle fargene hjemme hos oss er i samme tone og passer sammen, selv om det er terracotta, grønn, blå, osv, siden de er i samme tone. Det gjør at huset henger fint sammen. Hus og rom er vendt samme vei som der vi bor nå, så det tror jeg skal gå greit å gjenbruke.
  • Gulv: Vi har gått for korkgulv med linoleum på soverom, gang og kjøkken/spisestue. Det er mykt å gå på. tåler ekstremt mye, ser pent ut og demper trinnlyd og støy. Vaskes med svakt zalo-vann. Takk for tips, det er viktige faktorer.
  • I stuen har vi enstavs eikeparkett i samme farge som korkgulvet og på vaskerom og vinterhage har vi fliser.
  • Du får aldri nok lagring. Tenk inn lagring overalt. Vi har feks en sittebenk i spisestuen som er bygget oppå Ikea-skuffer. Vet, men vi får en kjeller med noe lagringsplass. Men ja, jeg skal huske dette.

Se feit skrift.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat