Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-19, 07:56   #26
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Vi (les: Helten) har nå snakket med byggesakskontoret, så vi vet at det må en ny reguleringsplan til før det soverommet tidligere eier har bygget inn i halve garasjen (mellom enhetene) kan bli lovlig. Med våre posisjoner i lokalpolitikken osv. kommer vi til å tilbakeføre garasjen. Bare så det er sagt, vi ante at det var slik, det er uansett området vi vil bo i.

Er det noe vi kan klage til selger på? Og få refundert, for mindre boareal en påstått? Hen tok ingen forbehold om at romløsningene og endringene ikke var lovlige. I hvert fall ikke som jeg har klart å se av prospektet.

Det om lovlighet av rom osv er noe megler pleier å si noe om i dokumentene, ifht om det er omsøkt, om det foreligger ferdigattest osv. De pleier også å skrive noe om at de har lagt til grunn den faktiske bruken av boligen. Kjøper har undersøkelsesplikt også, så dersom det er antydet noe om at det ikke går fram av tegninger eller noe i den duren, svekker det et erstatningskrav.

Ifht valg av gulv, spørs det hvordan gulvet skal brukes. Man kan legge veldig tynne gulvvarmematter, så det kan man gjerne få til uansett. Spørs også hva slags trafikk det skal være i de ulike rommene. Myke gulv er også mer utsatt for skade enn harde gulv. Tregulv er gullstandard, etter min mening. Da er jo de ulike treslagene ulikt bestandige, eik er feks hardt og mer bestandig, men er dyrere. Vinyl er enkelt å vedlikeholde. Det kan man få med fiberbakside så det blir mykt å gå på, men det blir veldig fort merker, også. BTDT.

Laminat er enkelt å legge, men viktig å velge god kvalitet. Min byggmester sier han ikke gidder legge noe med mindre enn 15 års garanti. Laminat er litt so-so ifht vannsøl. Det flyter jo med i prinsippet mellomrom mellom platene, og i feks yttergang må man være litt forsiktig med smeltevann osv som blir liggende på gulvet. Som vanlig er det ofte god sammenheng mellom pris og kvalitet.

Ved tvil - spør håndverkeren hva hen ville valgt hjemme hos seg selv. Har aldri blitt skuffet av rådene jeg får da.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat