Vis enkelt innlegg
Gammel 28-05-20, 18:16   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matreiser m.m. - årets hjemmesommer

Italiensk aften:

Film: De beste italienske filmer. Cinema Paradiso er også et godt valg.

Musikk: Opera! Rossini for eksempel, Barbereren i Sevilla. Eller litt mer tilgjengelig for alle og en hver; Andrea BocCelli.

Mat: Jeg foreslår en treretter som er barnevennlig.

Forrett: Frittata
Hovedrett: Lasagne
Dessert: Panna cotta med jordbær.


Forrett, for eksempel, men her bruker man rester og det man vil:

600 gram kokefaste poteter, i terninger
Smør eller olje til steking
1 rødløk, finhakket
1 rød paprika, i strimler
salt og pepper
ca 200 gram spekepølse eller røkt skinke, i strimler
1 fedd hvitløk
6 egg
friske krydderurter
salt og pepper

Jeg smører en ildfast form og steker i ovnen på 200 grader til det har stivnet. Kan spises varm eller kald.


Hovedrett: Alle har vel en lasagneoppskrift de liker å bruke, jeg kan legge ut min om noen vil ha den.

Dessert: Panna cotta.

Dette er Bent Stiansens oppskrift. Jeg liker den fordi det ikke er så mye gelatin i den. Noen bruker alt for mye og da blir konsistensen litt snodig synes jeg.

Til fire:

100 gram sukker
5 dl kremfløte
2,5 plater gelatin
1/2 vaniljestang.

Jeg dobler alltid og lager denne i en randform, men porsjonsskåler er også fint.

Kok opp en dl fløte med sukker og vaniljestang med utskrapte frø. Legg gelatinen i bløt imens. Når fløteblandingen er kokt opp, løs opp gelatinen og ha i resten av fløten.

Hell over i passende form(er). Pass på å sile blandingen når du heller over for å fange vaniljestangen og fjerne ev. biter som har brukket av. La stå kaldt frem til servering.

Jeg serverer alltid med jordbærsaus. Tiner frosne bær eller bruker ferske. Stavmikser til tykk saus med litt melis og sitronsaft. Ikke mye melis, 50 gram kanskje, og 2 ss med sitronsaft. Det skal være friskt mot den søte puddingen.

Vin til hovedrett: Giovanni Rosso Barbera

Til dessert: Lav-alkoholholdig Saracco

Ev. Prosecco til start (eller verandavin)

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat