Vis enkelt innlegg
Gammel 05-11-18, 15:40   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger å bli bedre til å lage saus

Brun saus:
Kraften må reduseres og saltes, ellers er det bare kokevann. Kok kraften på beina/grønnsakene og deretter siles bein og grønsnaker fra og kraften reduseres til minst det halve. Husk salt.

Til hverdags bruker jeg kun buljong (de begerne, som oftest) og da er det et beger til 0,5 dl vann. Koker opp og har i litt maizena brun jevner. Deretter justerer jeg med Negro for å få ok farge og kanskje en skvett fløte, litt worchestershiresaus, litt soya eller litt finknust tørket sopp er godt oppi. Søtt er kun nødvendig i tomatsaus og saus til vilt/lam. Da er portvin best.

Hvit saus til fisk: Kok opp fiskekraft (buljong) og ha i maizena lys jevner, ha i litt fløte. Smak til med evt. salt og pepper.

Hvit saus til andre ting: kok opp melk eller buljong og ha i maizena lys jevner. Ha litt matløte i om du bruker buljong. Krydre og ha evt i muskat, ost, sennep eller hva du nå trenger.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat