Vis enkelt innlegg
Gammel 05-02-24, 11:36   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.868
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %

Jeg tenker at Gjems Onsdag ikke preker objektiv sannhet her, og at bildet er nyansert. Og "varme hender"-begrepet provoserer meg.
Det er MYE verdiskaping i offentlig forvaltning. barnehager, utdanning, helseforetak, kommunal helse- og omsorg - verdier som er veldig viktige i velferdssamfunnet og som ikke kan sees på som kostnader.
Ja, vi trenger verdiskaping., Men det er ikke slik at de eneste verdiene er de som skapes i det private.
Og husk at alle legene og sykepleierne og lærerne og barnehagelærne og renovasjonsarbeiderne og og alle andre i offentlig forvaltning betaler skatt og bidrar inn i felleskassa på den måten.

Mye av det som er privat verdiskaping i andre land, er offentlig her. Størstedelen av helse og omsorg, er i offentlig regi - det er en villet politikk som skal gjøre gode (nok) tjenester tilgjengelig også for de som ikke har stor betalingsevne. Utdanningssektoren er i offentlig regi. Barnehagene også - selv om det er private barnehager, driftes de av offentlige midler. Stort sett hele eldreomsorgen.

Så - vi skal og bør alltid ha en debatt om hvordan vi prioriterer og hva vi ønsker, men jeg synes Gjems Onstads uttalelser forenkler det VELDIG.

Og trickle-down-economy-teorien (som veldig forenklet handler om at det bedriftseiere ikke behøver å betale i skatt, brukes til beste for bedriften og dermed samfunnet), har ikke akkurat vist seg å være en sannhet uten veldig mange modifikasjoner.

Jeg liker å bo i et samfunn hvor det er mindre sosiale forskjeller enn de fleste andre steder.

Jeg sier ikke at SV har rett - men jeg sier at det har heller ikke Gjems-Onstad.

Nå leste jeg Polys innlegg - og ja, vi kan med hell se på topptyngden i feks helseforetakene, som er den delen av det offentlige jeg kjenner best. Sikkert andre steder også-

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat