Vis enkelt innlegg
Gammel 20-04-21, 00:07   #45
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store grilltråden 2021

Det er ikke alle fisker det er lett å få sprøtt skinn på. Jeg foretrekker å grille fet fisk som laks. Krydre med salt og pepper, lag noen fine snitt i skinn siden. Legg den på grillen, jeg bruker gjerne medium varme. Viktig at du ikke "rører/piller" for mye på fisken. Løft litt forsiktig for å se om den har fått stekeskorpe, 2-3 min på direkte varme. Fiskefilé trenger ikke lang tid på grillen uansett. Maks 10 min på min, indirekte varme. Er det litt tykk filet er det greit å bruke aluform. Jeg vasker dem og bruker flere ganger om de ikke har blitt grisete. Vi bruker mye av den grillfisken butikkene selger også, og da ligger de i form kan legges rett på grillen. God erfaring med Rema1000 og Kiwi sin grill laks. Tirsdager er blitt fiskedag her, da kjører Meny 40% på all fersk fisk og de har mye godt.

For å få stekeskorpe på fisk uten skinn må du pensle på med fett. Smelt smør med mye godt krydder og pensle på jevnt og trutt. Vær raus.

Grill er den raskeste måten for meg å lage middag på. Men jeg hiver gjerne alt på grillen. Grønnsaker, sopp, poteter, kjøtt/fisk. Eller en rask salat. Minimalt med oppvask av kjeler og former.

Saus, dressing, coleslaw, mangosalsa (godt til laks!) lages inne. Og maisstuing.. Det er et krav her til rødt kjøtt. (1 stor boks mais, 2 rause ss med meierismør og Philadelphia ost, varmes raskt i en kjele. Rør under oppvarming.)

Det jeg opplever at mannen min f.eks gjør feil er å grille på for høy varme og legger alt på direkte varme = grillkullsmak på kjøtt. Jeg legger ikke pølser på grillristen, vi har 3 etg med rist og pølsene ligger på 2. etg. Ting som bare skal varmes, f.eks sousvide maiskolber, ligger i hengeristen i lokket.

Laksepakker er også en hit her, kan også brukes til skrei eller torsk. Alle får hver sin alu pakke med grønnsaker(jeg syntes rotgrønnsaker tar for lang tid), men squash, tomater, broccoli, blomkål, olje, krydder, alt kuttes i passe terninger (+/- 2x2 cm ish) legges på grillen i 10-15 min på Medium varme.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 20-04-21 kl 00:36.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat