Vis enkelt innlegg
Gammel 03-07-20, 23:32   #16
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Naust, bruksrett og tinglysing- Noen som har innspill?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg anbefaler også at dere tar dette til jordskifteretten og får det avklart en gang for alle. Jeg tipper dere har hevdet rett til å la naustet stå, men det er ren synsing og basert på det jeg lærte om hevd for 20 år siden, så du kan ikke ta det som god fisk, altså.

Det tror jeg også.
Vi klarer ikke å finne papirer på naustet. Men fikk opplysninger fra kommunen og fylkeskommunen at de tror det er fra ca 1845. Hun jeg snakket med på fylket kopierte inn både de som er eksperter på naust/båt i området, kulturminnesakebehandler og kommunen. Fikk med det samme informasjon fra kulturminneavdelingen om en søknadsfrist i høst og håndteverkerne responderte kjapt med å ville lage et prosjekt med kostnader som kan legges ved søknad. Det å ta vare på de gamle svalgangsnaustene som er så typisk for akkurat dette område er satsingsområde tydeligvis. Så det er litt artig. Må bare få avklart saken. Men jeg skal bli overrasket over om det ikke blir slått fast at det er vårt og at det ligger på hennes eiendom er sekundært. Da er det tidsfestet til å være satt opp på samme tid som slektningene til mannen bygde opp husmannsplassen. Det har aldri vært diskutert før så vidt vi eller eldre fastboende har kjennskap til. Den gamle prammen som oldefar til mannen lagde ligger i naustet enda. Og da de kartla de gamle naustene for 25 år siden var det mannens bestefar de snakket med og det står på fylket oppført som vårt. So fingers crossed.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat