Vis enkelt innlegg
Gammel 20-08-14, 14:16   #20
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis fisken kunne skrike - om fiskevelferd

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det er sant. Et eksempel: For 20 år siden var jeg med og gjeldet smågris uten bedøvelse. Ingen tvil om at de opplevde smerte og stress.

Som er liten sidestrek til dette.
Det er ingen tvil om at en del svinebønder synes det norske påbudet om at kastrering kun skal gjøres av veterinær og under smertelindring (som også er unikt i verdenssammenheng) er noe skikkelig tull.
Jeg leste en lang debatt om dette for ikke så lenge siden, der noen spurte om grisungene også fikk langtidsvirkende smertestillende, noe mange mannlige grisebønder fnøs av. Intill en, så to og siden flere, kvinnelige grisebønder kunne opplyse om at langtidsvirkende smertelindring av en del av coctailen grisen fikk. Rutinemessig.
(og ja, jeg tror nok det handler litt om kjønn, selv om selfølgelig ikke alle menn er huleboere uten omsorg)

De opplever fortsatt stress, men de er iallefall kvitt smertene.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat