Vis enkelt innlegg
Gammel 20-03-13, 12:33   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bil som rykker ved kjøring/slurer ved akselerasjon

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Vi har en VW Sharan med tiptronic som har begynt å fuske til tider når vi bruker automatgiret, som vi som regel gjør. Den rykker plutselig ved kjøring og slurer veldig ved akselerasjon før den girer opp (ved automat), men så kan det godt gå 4-5 kjørerturer eller mer før den får en slik rie igjen. Jeg synes det kan minne om rusk i forgasseren (om jeg husker riktig), men det nytter ikke å trå klampen i bånn i nøytral. Det har dog effekt å kjøre på høyt turtall et lite stykke ved bruk av manuell giring for så å ta den over i automat igjen. Mannen har fylt på med kondensvæske (og olje etter at oljelampen lyste) uten at det har hatt noe effekt. Det er en dieselbil.

Er det noen som har litt peiling på slikt her og som kan svare meg på om det kan være girkassen som er i ferd med å ryke? Evt om det kan skyldes oljen? Vi har alltid kjøpt olje hos merkeforhandler, men kjøpte sist på bensinstasjon en sort som skulle gå på vår bil fordi jeg ikke rakk innom forhandler. Vi skal ha bilen inn på service og EU-kontroll nå etter påske, men om det er girkassen (eller noe annet som kan haste) bør vi vel få den inn så fort som mulig. Noen som kan svare på dette?

Diesel eller bensinbil? Tiptronic eller Multitronic-girkasse?

(og er forresten ikke forgasser på biler i dag, men innsprøytningssystemer)

At det er problemer med girkassa skal man ikke se bort i fra. En gjenganger som også her har kunne skapt lignende problemer - og der også verkstedene først har trodd at det var girkassa, er luftmengdemåler. En relativt rimelig reperasjon.

Kondensvæske? Som i kondensfjerner, eller tenker du på kjølevæske? Kondensfjerner skal man normalt sett ikke bruke på nyere biler og det er noe som kan gi problemer. Om kjølevæske må etterfylles jevnlig kan det i hvert fall være et symptom for motormessige problemer, som f.eks. toppakning.

Har olje noen gang vært byttet på automatgirkassa? Er vel gjerne ikke en del av serviceplanen og man har vel ment at det ikke skulle være nødvendig på noen kasser, men samtidig har man sett at det nok i praksis kunne vært fordeler med det. Oljebytte på denne vil også kunne avsløre en del - f.eks. om man finner metallrester i den gamle oljen i kassa (svært dårlig tegn...).

Motorproblemer vil også kunne gi en del symptomer som slår ut på girkassa

Beste tror jeg ganske enkelt er å få kjørt en diagnose.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat